پرشیا فایل | نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه 16 شهر تهران - پرشیا فایل

پرشیا فایل

دانلودپایان نامه،پرسشنامه،پاورپوینت،اقدام پژوهی،پروپوزال

نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه ۱۶ شهر تهران

  • تعداد دانلود : 0
  • فرمت فایل : doc
  • حجم فایل : 500kb

پایان نامه:

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

در رشته: مدیریت امورفرهنگی

عنوان:

نیازسنجی  فرهنگی دانش ­آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه ۱۶ شهر تهران

نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه 16 شهر تهران

خلاصه این پایان نامه به شرح ذیل میباشد:

موضوع تحقیق پیش رو با درک وضعیت در حال دگرگون فرهنگی جامعه و نیاز به بازنگری نیازهای فرهنگی در حوزه دانش آموزان شکل گرفت. مسأله‌ی اساسی تحقیق حاضر این بود که دانش ­آموزان با پیشینه طبقاتی مختلف وارد مدرسه می­شوند و این پایگاه طبقاتی فرصت­های و تهدیدهای مختلفی را در عرصه فرهنگی به همراه دارد . در چنین شرایطی مدرسه چگونه می­تواند نیازهای مختلف فرهنگی دانش­ آموزان را برطرف کند و همچنین رابطه بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش­ آموز با نیازهای فرهنگی‌شان چیست. برای درک نیازهای فرهنگی دانش­ آموزان و جایگاه مدرسه در خصوص آن نظریه­ های مختلفی مرور شد که از بین آن­ها نظریه بوردیو به عنوان چارچوب تئوریک این تحقیق قرار گرفت. بر اساس نظریه بوردیو دانش ­آموزان با پایگاه­ های مختلف اقتصادی و اجتماعی وارد مدرسه می­شوند و همین پایگاه طبقاتی است که جایگاه فرهنگی دانش ­آموز را در مدرسه تعیین می­کند زیرا فرهنگ حاکم بر مدرسه فرهنگ طبقه متوسط و مسلط جامعه است در چنین شرایطی دانش­ آموزانی که از سطح طبقاتی پایینی برخوردارند نسبت به فرهنگ مدرسه(اعم از الگوهای زبانی معلمان، نوع برخورد با معلم، مدیر ) و مسلط نیستند و همین عدم توجه به جایگاه­های مختلف فرهنگی دانش­ آموز موجب عقب ماندگی آن­ها می­شود. برای بررسی موضوع حاضر از روش پیمایش در دو سطح توصیفی و تبیینی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانش­ آموزان پسر دبیرستانی منطقه ۱۶ تهران بود و روش نمونه­ گیری در این تحقیق به صورت خوشه­ای انتخاب گردید، همچنین تعداد نمونه  بر اساس فرمول کوکران ۳۸۸ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده­های در این تحقیق پرسشنامه بسته بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که نیازهای عینی فرهنگی دانش‌آموزان شامل: ۱. امکانات ورزشی۲. تورهای گردشگری۳. کلاس‌های زبان، کامپیوتر۴. کتاب‌های مختلف و نیز نمایشگاه در زمینه آثار هنرمندان می باشد. همچنین  نیازهای ذهنی فرهنگی دانش‌آموزان شامل موارد زیر است؛ ۱-نیاز به مهارت‌های ارتباطی به فرهنگ مدرسه و سیستم آموزشی،۲- نیاز به تقویت اعتماد به نفس و خود اثربخشی تحصیلی، ۳-نیاز به رفع استرس تحصیلی ۴-نیاز به درک آینده و دورنمای تحصیلی بهتری را دارند. نتایج فرضیات نیز نشان می‌دهد که بین نیازهای فرهنگی دانش‌آموزان و هر یک از متغیرهای(نوع مدرسه، پایه تحصیلی، شغل والدین، تحصیلات والدین و به طور کلی پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش‌آموزان) رابطه معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه:نیازسنجی،دانش اموزان پسر،دوره متوسطه.

مقدمه این پایان نامه به شرح ذیل میباشد:

تا دهه ۱۹۶۰ رشد اقتصادی به عنوان اصلی­ترین و تنهاترین هدف توسعه مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بود. از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی، با ظهور پیامدهای منفی حاصل از رشد از سویی و برجسته شدن دغدغه­های جدید از سوی دیگر، جایگاه رشد اقتصادی به عنوان هدف اصلی توسعه مورد پرسش و تردید قرار گرفت و تلاش­هایی انجام شد تا رشد اقتصادی و سیاست­های  مربوط به آن نه به عنوان هدف بلکه به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف توسعه در نظر گرفته شود. همچنین تحت تأثیر جریان­های جهانی  و به خصوص گسترش ارتباطات، نظام­های ارزشی و به طور کلی سبک زندگی در سطوح فردی، گروهی و اجتماعی، دستخوش تغییراتی اساسی گردید(امیدی، ۱۳۸۷: ۵۶).

بنابراین امروزه هر دیدگاهی به توسعه، نیازمندِ سیاستِ فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ی خود ا‌ست؛ چراکه از سویی هرگونه سیاست‌گذاری و از پی آن برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی، مبتنی بر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است و از سوی دیگر، نقشِ فرهنگ و اجتماع را در توسعه‌ی اقتصادی و سیاسی جامعه‌ی معاصر را نباید به هیچ‌ وجه از نظر دور داشت(فاضلی، ۱۳۸۵: ۹۸).

با شکل­گیری پارادیم جدید توسعه( توسعه فرهنگی) نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای تولید کننده و نیز ایجاد کننده تغییرات فرهنگی جایگاه ویژه­ای پیدا کرده است. نهاد آموزش و پرورش امروزه در سطح جهانی علاوه بر کارکردها و وظایف آموزشی و پژوهشی ، وظایف جدیدی در عرصه فرهنگی و اجتماعی برعهده گرفته است. از جمله آن­ها می­توان به نقش فرهنگ­سازی و جامعه پذیری اشاره کرد. در سطح ملی ، زمینه­ها و نتایج برآمده از انقلاب اسلامی و تحولات دو دهه گذشته نظام آموزش ایران را با تغییرات وسیع و تحولات بنیادین همراه کرده است . در نتیجه این تحولات درونی و بیرونی ، مطالعات و برنامه­ریزی فرهنگی در درون نظام آموزش از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار شده است از این منظر ، برنامه­ریزی فرهنگی در مدارس برای جبران کم تحرکی نظام و فرآیندهای آموزشی متکفل ارتقای کمی و کیفی کارکرد علمی و فرهنگی مدارس شده است(صادقی، ۱۳۸۲: ۱۲۳).

بنابراین با توجه به جایگاه خطیر فعالیت های فرهنگی در مدارس پس از عملیاتی‌کردنِ سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی و اجرای برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت­های فرهنگی پیش از همه نیاز اکید به نیازسنجی از وضعیت موجود برنامه­های فرهنگی و همچنین پیش­بینی پیامدها و تأثیرات آن­ها می­باشد تا بتوان در مورد سیاست­ها و برنامه­های اتخاذ شده و این که تا چه حدی توانسته­اند اهداف مد نظر دستگاه­های برنامه ریز را تأمین کنند، به درستی اظهار نظر کرد. چراکه بدون وجود چنین نیازسنجی­هایی هرگونه تداوم برنامه‌ریزی و اجرایی، ناکارآمد،سلیقه‌ای، بی‌هدف و غیرمنطقی خواهد بود و همواره باید به یاد داشت که “درک بهتر مجموعه­ای از شرایط اجتماعی معمولا امکان نظارت بهتری را بر آن­ها فراهم می­کند”. و از این رو نیازسنجی دقیق برنامه­های فرهنگی می­تواند شرایطی را فراهم آورد که بتوان ضعف­ها و قوت­های آن­ها را شناخت و در پرتو این شناخت، کنترل و نظارتی هرچه بهتر را اعمال کرد که خود منجر به افزایش کارایی، مدیریت آثار و پیامدهای برنامه­ها، پیش­بینی رفتارهای فرهنگی و در نهایت کاهش هزینه­ها خواهد شد. و از سوی دیگر منجر به افزایش سرمایه فرهنگی و در نهایت اعتلای فرهنگی کشور خواهد شد.

فهرست مطالب گرداوری شده به شرح ذیل میباشد:

فهرست عناوین

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… ۱

۱-۲-طرح مسأله……………………………………………………………………………………………………………. ۲

۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۵

۱-۴-اهداف تحقیق:………………………………………………………………………………………………………… ۷

۱-۵-سؤال تحقیق:………………………………………………………………………………………………………….. ۷

۱-۶-فرضیه­های تحقیق:…………………………………………………………………………………………………….. ۸

۱-۷-روش انجام تحقیق:……………………………………………………………………………………………………. ۸

۱-۸- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق:…………………………………………………………………………………………. ۸

۱-۹- محدودیت­های تحقیق:……………………………………………………………………………………………….. ۹

۱-۱۰- ابزار گردآوری اطلاعات:………………………………………………………………………………………… ۱۰

۱-۱۱-تعریف مفاهیم…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱-مروری بر تحقیقات انجام شده………………………………………………………………………………………. ۱۲

۲-۲- مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۲۱

۲-۲-۱-فرهنگ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱

۲-۲-۲-برنامه­ریزی فرهنگی……………………………………………………………………………………………… ۲۴

۲-۲-۳-الگوهای سیاست­گذاری فرهنگی در ایران……………………………………………………………………… ۲۶

۲-۲-۳-۱-یکسان سازی فرهنگی………………………………………………………………………………………….. ۲۸

۲-۲-۳-۲-تکثرگرایی فرهنگی…………………………………………………………………………………………….. ۲۹

۲-۲-۳-۳-وحدت در تکثرفرهنگی………………………………………………………………………………………… ۲۹

۲-۲-۴-نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۲-۴-۱-نیاز و نیازسنجی فرهنگی……………………………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۲-۴-۲- سطوح نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………… ۳۲

۲-۲-۴-۳-فرایند نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………….. ۳۲

۲-۲-۴-۴-اهداف نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………… ۳۳

۲-۲-۴-۵-انواع نیاز سنجی………………………………………………………………………………………………… ۳۳

۲-۲-۴-۶-ضرورت و اهمیت نیاز سنجی…………………………………………………………………………………… ۳۴

۲-۲-۴-۷-جایگاه نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………… ۳۵

۲-۲-۴-۸-الگوها و مدل­های نیازسنجی……………………………………………………………………………………. ۳۶

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷

۲-۳-۱-مبانی مفهومی و نظری نظام آموزش و پرورش……………………………………………………………………… ۳۸

۲-۳-۱-۱-دیدگاه کارکردگرائی:…………………………………………………………………………………………. ۳۸

۲-۳-۱-۲-دیدگاه انتقادی………………………………………………………………………………………………… ۳۹

نظریه پردازان پارادایم انتقادی آموزش و پرورش………………………………………………………………………….. ۴۱

۲-۳-۱-۲-۱-برنشتین: قالب­های زبانی…………………………………………………………………………………….. ۴۱

۲-۳-۱-۲-۲-ایلیچ: برنامه پنهان……………………………………………………………………………………………. ۴۲

۲-۳-۱-۲-۳-بوردیو: بازتولید فرهنگی…………………………………………………………………………………….. ۴۳

۲-۳-۲-مروری بر مفاهیم مرتبط با نظام آموزش و پرورش……………………………………………………………….. ۴۴

۲-۳-۲-۱-معنای فرهنگ مدرسه…………………………………………………………………………………………… ۴۴

۲-۳-۲-۲-طبقه اجتماعی و آموزش:………………………………………………………………………………………. ۴۶

الف – هزینه تحصیل:……………………………………………………………………………………………………….. ۴۷

ب – انتظارات والدین:……………………………………………………………………………………………………… ۴۸

پ – زمینه فرهنگی:…………………………………………………………………………………………………………. ۴۸

ت-  مشکلات زبانی:……………………………………………………………………………………………………….. ۴۹

ث- نگرش معلمان:…………………………………………………………………………………………………………. ۴۹

ج – آزمون هوش و روش­های تربیتی:……………………………………………………………………………………….. ۵۰

برابری فرصت­های آموزشی:………………………………………………………………………………………………… ۵۱

۲-۳-۳-مبانی مفهومی و نظری “نیاز”……………………………………………………………………………………. ۵۴

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۴

۲-۳-۳-۱-سلسله مراتب نیازهای مازلو………………………………………………………………………………….. ۵۶

نظریات لین(Lin)…………………………………………………………………………………………………………… 61

۲-۳-۳-۲-نظریه هنری ماری………………………………………………………………………………………………. ۶۲

۲-۳-۳-۳-نظریه کرونباخ…………………………………………………………………………………………………. ۶۴

۲-۳-۴-کاربرد نظریه سرمایه فرهنگی برای شناخت نیازهای فرهنگی……………………………………………………… ۶۵

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۵

۲-۳-۴-۱-سرمایه‌ی فرهنگی………………………………………………………………………………………………. ۶۶

۲-۳-۴-۲-سرمایه‌ی‌ِ فرهنگی از نظر پی‌یر بوردیو…………………………………………………………………………… ۶۹

۲-۳-۴-۳-سرمایه فرهنگی از نظر دی ماجیو……………………………………………………………………………….. ۷۷

۲-۳-۴-۴-سرمایه‌فرهنگی از نظر اریکسون…………………………………………………………………………………. ۷۹

۲-۳-۵-چارچوب نظری………………………………………………………………………………………………….. ۸۳

۲-۳-۶-مدل مفهومی……………………………………………………………………………………………………. ۸۶

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

|مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۷

۳-۱-روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۸۷

۳-۲- سطح مشاهده (واحد تحلیل)……………………………………………………………………………………….. ۸۸

۳-۳ جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………… ۸۸

۳-۴ نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………. ۸۹

۳-۵ روش نمونه‏گیری…………………………………………………………………………………………………….. ۹۰

۳-۶ ابزار اندازه‏گیری…………………………………………………………………………………………………….. ۹۲

۳-۷ آزمون مقدماتی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………. ۹۲

۳-۸-مقیاس‌سازی………………………………………………………………………………………………………… ۹۳

۳-۹-شاخص سازی………………………………………………………………………………………………………. ۹۳

۳-۱۰- داده‌آمایی………………………………………………………………………………………………………… ۹۴

۳-۱۱- هم‌جهت سازی گویه‌ها…………………………………………………………………………………………… ۹۵

۳-۱۲- پردازش داده‌های گمشده………………………………………………………………………………………… ۹۵

۳-۱۳ تعریف نظری و عملیاتی کردن مفاهیم……………………………………………………………………………… ۹۵

۳-۱۴ چگونگی سنجش…………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲

۳-۱۵ روایی و اعتبار……………………………………………………………………………………………………. ۱۰۳

۳-۱۶-روش‌های تجزیه و تحلیل داده‏ها………………………………………………………………………………… ۱۰۵

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۶

بخش اول: ویژگی­های اقتصادی اجتماعی پاسخگویان…………………………………………………………………… ۱۰۶

۱-۱-۴ سن پاسخگویان…………………………………………………………………………………………………. ۱۰۷

۲-۱-۴ سطح تحصیلات پاسخگویان……………………………………………………………………………………. ۱۰۷

۳-۱-۴ رشته تحصیلی پاسخگویان………………………………………………………………………………………. ۱۰۸

۴-۱-۴ نوع مدرسه پاسخگویان…………………………………………………………………………………………. ۱۰۸

۵-۱-۴ شغل پدر پاسخگویان……………………………………………………………………………………………. ۱۰۹

۶-۱-۴ شغل مادر پاسخگویان…………………………………………………………………………………………… ۱۰۹

۷-۱-۴ تحصیلات پدر پاسخگویان……………………………………………………………………………………… ۱۱۰

۸-۱-۴ تحصیلات مادر پاسخگویان…………………………………………………………………………………….. ۱۱۱

۹-۱-۴ درآمد تقریبی خانواده دانش­آموز………………………………………………………………………………. ۱۱۱

۱۰-۱-۴ مالکیت منزل مسکونی دانش­آموز…………………………………………………………………………….. ۱۱۲

۱۱-۱-۴ داشتن اتومبیل…………………………………………………………………………………………………. ۱۱۲

۱۲-۱-۴ پایگاه اجتماعی- اقتصادی……………………………………………………………………………………. ۱۱۳

بخش دوم:یافته­ های توصیفی…………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴

۱-۲-۴. میزان اهمیت  و عملکرد فعالیت­های فرهنگی در بین دانش ­آموزان…………………………………………….. ۱۱۴

۲-۲-۴. میزان اهمیت  و عملکرد فعالیت­های هنری در بین دانش ­آموزان……………………………………………….. ۱۱۵

۳-۲-۴. میزان اهمیت  و عملکرد فعالیت­های تفریحی در بین دانش ­آموزان……………………………………………… ۱۱۶

۴-۲-۴. میزان اهمیت  و عملکرد فعالیت­های آموزشی در بین دانش­ آموزان……………………………………………. ۱۱۷

۵-۲-۴ – ارزش بیرونی برای نقش تحصیلی…………………………………………………………………………….. ۱۱۸

۶–۲ – ۴ –  ارزش درونی برای نقش تحصیلی………………………………………………………………………….. ۱۱۹

۷– ۲ – ۴ –  تسلط به فرهنگ مدرسه…………………………………………………………………………………… ۱۲۰

۸– ۲ – ۴ –  اضطراب در مدرسه……………………………………………………………………………………….. ۱۲۱

۹–۲ – ۴ –  مقتضیات نقش تحصیلی……………………………………………………………………………………. ۱۲۲

بخش سوم:آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………… ۱۲۴

۳-۴-آزمون فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۲۵

فرضیه ۱) بین نوع مدرسه  دانش­آموزان  و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد………………………………………….. ۱۲۵

فرضیه ۲) بین سطح تحصیلات دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی، رابطه وجود دارد…………………………………………… ۱۲۵

فرضیه ۳) بین رشته تحصیلی افراد نمونه و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد…………………………………………… ۱۲۶

فرضیه ۴) بین سن دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد………………………………………………….. ۱۲۷

فرضیه ۵) بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد…………………………… ۱۲۷

فرضیه ۶) بین شغل والدین  دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد…………………………………………. ۱۲۸

فرضیه ۷) بین تحصیلات والدین  دانش­آموزان و نیازهای فرهنگی آن­ها رابطه وجود دارد……………………………………. ۱۲۸

 

 

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات تحقیق

 

۵-۱-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۰

۵-۲-نتایج توصیفی……………………………………………………………………………………………………… ۱۳۱

۵-۳- نتایج استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲

۵-۴-پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۳

۵-۵-پیشنهادات تحقیق  برای محققان آتی………………………………………………………………………………. ۱۳۴

۵-۶- پیشنهادهاو راهکارها از نگاه پژوهشگر…………………………………………………………………… ۱۳۵

منابع……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۷

 

 

فهرست جداول

جدول شماره ۱-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب سن……………………………………………….. ۱۰۷

جدول شماره ۲-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب سال‏تحصیلی………………………………………. ۱۰۷

جدول شماره ۳-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب رشته ‏‏تحصیلی…………………………………….. ۱۰۸

جدول شماره ۴-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب نوع مدرسه……………………………………….. ۱۰۸

جدول شماره ۵-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب شغل پدر………………………………………….. ۱۰۹

جدول شماره ۶-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب شغل مادر…………………………………………. ۱۱۰

جدول شماره ۷-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب تحصیلات پدر……………………………………. ۱۱۰

جدول شماره ۸-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر…………………………………… ۱۱۱

جدول شماره ۹-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب درآمد خانوار…………………………………….. ۱۱۲

جدول شماره ۱۰-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب نوع مالکیت خانواده…………………………….. ۱۱۲

جدول شماره ۱۱-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب مالکیت اتومبیل…………………………………. ۱۱۳

جدول شماره ۱۲-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب پایگاه اجتماعی- اقتصادی………………………. ۱۱۳

جدول شماره ۱۳-۴. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامه­های فرهنگی……… ۱۱۵

جدول شماره ۱۴-۴. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامه­های هنری………… ۱۱۶

جدول شماره ۱۵۴. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامه­های تفریحی……… ۱۱۷

جدول شماره ۱۶-۴. میانگین­های به­دست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدرسه در برنامه­های آموزشی…….. ۱۱۸

شکل ( ۱-۴): نمودار توزیع فراوانی میزان پیوند اجتماعی……………………………………………………………….. ۱۱۹

جدول(۱۷-۴): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان ارزش بیرونی نقش تحصیلی برای دانش­آموزان……………………… ۱۱۹

شکل(۲-۴ ): نمودار توزیع فراوانی میزان ارزش درونی برای نقش تحصیلی…………………………………………….. ۱۲۰

جدول( ۱۸-۴): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان ارزش درونی نقش تحصیلی………………………………………… ۱۲۰

شکل(۳-۴): نمودار توزیع فراوانی میزان تسلط به فرهنگ مدرسه……………………………………………………….. ۱۲۱

جدول( ۱۹-۴ ): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان تسلط به فرهنگ مدرسه……………………………………………. ۱۲۱

شکل (۴-۴ ): نمودار توزیع فراوانی میزان اضطراب در مدرسه………………………………………………………….. ۱۲۲

جدول (۲۰-۴ ): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان اضطراب در مدرسه………………………………………………… ۱۲۲

شکل (۵-۴ ): نمودار توزیع فراوانی مقتضیات نقش تحصیلی……………………………………………………………. ۱۲۳

جدول(۲۱-۴ ): توزیع مطلق و نسبی میزان مقتضیات نقش تحصیلی…………………………………………………….. ۱۲۳

جدول۶۲۳ آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی جوانان برحسب وضعیت شغلی افراد…………………………. ۱۲۵

جدول ۲۳-۴ آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی برحسب سطوح تحصیلی افراد نمونه…………………………. ۱۲۶

جدول ۲۴-۴ آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی  دانش­آموزان برحسب رشته تحصیلی……………………….. ۱۲۷

جدول ۲۵-۴ ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل و ابعاد نیازهای فرهنگی……………………………………. ۱۲۹

جدول شماره ۱-۵ نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های فرهنگی………………………………………….. ۱۳۱

جدول شماره ۲-۵ نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های هنری…………………………………………….. ۱۳۱

جدول شماره ۳-۵ نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های تفریحی………………………………………….. ۱۳۱

جدول شماره ۴-۵ نیازهای فرهنگی دانش­آموزان در بخش برنامه­های آموزشی…………………………………………. ۱۳۲

قسمتی از منابع فارسی:

  1. احدی، حسن؛ ۱۳۷۸، بررسی مسائل روانی ـ اجتماعی تهاجم فرهنگی بر نوجوانان و جوانان، نامه پژوهش، سال چهارم، شماره ۱۴ و ۱۵
  2. ارشدی خمسه. علی. ۱۳۸۲. ارزیابی عملکرد. سازمان مدیریت و برنامه­ریزی.
  3. استونز، راب (۱۳۷۹) متفکران بزرگ جامعه شناسی؛ ترجمه مهرداد میردامادی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز
  4. اشرفی . ابوالفضل .۱۳۸۷. بی‌هویتی اجتماعی و گرایش به غرب ”بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی مؤثر بر گرایش نوجوانان به الگوهای فرهنگ غربی در تهران. پایان نامه (کارشناسی ارشد) — دانشگاه تربیت مدرس
  5. اعزازی ، شهلا (۱۳۷۶) ، جامعه شناسی خانواده ، انتشارات روشنگران ومطالعات زنان ‏‏ًٌٍٍَُِ:تهران .
  6. اکبری حسین، عزیزی جلیل هویت ملی و عوامل موثر بر آن در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه، رفاه اجتماعی، شماره ۲۷،صص۲۹۸-۲۷۷.
  7. امین فر،مرتضی (۱۳۶۷) ، «علل و عوامل افت تحصیلی و چگونگی کاهش آن» ، فصلنامه تعلیم وتربیت،سال چهارم ، شماره­های ۱۳و۱۴
  8. اینگلهارت، رونالد(۱۳۸۲) تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، مریم وتر، تهران: انتشارات کویر
  9. ایران‏نژاد، مهدی (۱۳۷۸) روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، چاپ اول، تهران: نشر مدیران

ایزدی صمد, شارع‌پور محمود, قربانی قهرمان راضیه  ۱۳۸۸. بررسی نقش برنامه درسی پنهان در ایجاد نگرش به اقتدار، تقویت هویت ملی و جهانی شدن (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مدارس متوسطه)، مطالعات ملی ، سال، ۱(۳)، شماره ۳۹.

۱۰,۰۰۰ تومان – خرید
مطالب پیشنهادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *