پایان نامه:
برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
در رشته: مدیریت امورفرهنگی
عنوان:
نیازسنجی فرهنگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه در منطقه ۱۶ شهر تهران
خلاصه این پایان نامه به شرح ذیل میباشد:
موضوع تحقیق پیش رو با درک وضعیت در حال دگرگون فرهنگی جامعه و نیاز به بازنگری نیازهای فرهنگی در حوزه دانش آموزان شکل گرفت. مسألهی اساسی تحقیق حاضر این بود که دانش آموزان با پیشینه طبقاتی مختلف وارد مدرسه میشوند و این پایگاه طبقاتی فرصتهای و تهدیدهای مختلفی را در عرصه فرهنگی به همراه دارد . در چنین شرایطی مدرسه چگونه میتواند نیازهای مختلف فرهنگی دانش آموزان را برطرف کند و همچنین رابطه بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانش آموز با نیازهای فرهنگیشان چیست. برای درک نیازهای فرهنگی دانش آموزان و جایگاه مدرسه در خصوص آن نظریه های مختلفی مرور شد که از بین آنها نظریه بوردیو به عنوان چارچوب تئوریک این تحقیق قرار گرفت. بر اساس نظریه بوردیو دانش آموزان با پایگاه های مختلف اقتصادی و اجتماعی وارد مدرسه میشوند و همین پایگاه طبقاتی است که جایگاه فرهنگی دانش آموز را در مدرسه تعیین میکند زیرا فرهنگ حاکم بر مدرسه فرهنگ طبقه متوسط و مسلط جامعه است در چنین شرایطی دانش آموزانی که از سطح طبقاتی پایینی برخوردارند نسبت به فرهنگ مدرسه(اعم از الگوهای زبانی معلمان، نوع برخورد با معلم، مدیر ) و مسلط نیستند و همین عدم توجه به جایگاههای مختلف فرهنگی دانش آموز موجب عقب ماندگی آنها میشود. برای بررسی موضوع حاضر از روش پیمایش در دو سطح توصیفی و تبیینی استفاده شد. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه ۱۶ تهران بود و روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت خوشهای انتخاب گردید، همچنین تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸۸ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادههای در این تحقیق پرسشنامه بسته بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که نیازهای عینی فرهنگی دانشآموزان شامل: ۱. امکانات ورزشی۲. تورهای گردشگری۳. کلاسهای زبان، کامپیوتر۴. کتابهای مختلف و نیز نمایشگاه در زمینه آثار هنرمندان می باشد. همچنین نیازهای ذهنی فرهنگی دانشآموزان شامل موارد زیر است؛ ۱-نیاز به مهارتهای ارتباطی به فرهنگ مدرسه و سیستم آموزشی،۲- نیاز به تقویت اعتماد به نفس و خود اثربخشی تحصیلی، ۳-نیاز به رفع استرس تحصیلی ۴-نیاز به درک آینده و دورنمای تحصیلی بهتری را دارند. نتایج فرضیات نیز نشان میدهد که بین نیازهای فرهنگی دانشآموزان و هر یک از متغیرهای(نوع مدرسه، پایه تحصیلی، شغل والدین، تحصیلات والدین و به طور کلی پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان) رابطه معنیداری وجود دارد.
کلیدواژه:نیازسنجی،دانش اموزان پسر،دوره متوسطه.
مقدمه این پایان نامه به شرح ذیل میباشد:
تا دهه ۱۹۶۰ رشد اقتصادی به عنوان اصلیترین و تنهاترین هدف توسعه مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بود. از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی، با ظهور پیامدهای منفی حاصل از رشد از سویی و برجسته شدن دغدغه های جدید از سوی دیگر، جایگاه رشد اقتصادی به عنوان هدف اصلی توسعه مورد پرسش و تردید قرار گرفت و تلاشهایی انجام شد تا رشد اقتصادی و سیاستهای مربوط به آن نه به عنوان هدف بلکه به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف توسعه در نظر گرفته شود. همچنین تحت تأثیر جریانهای جهانی و به خصوص گسترش ارتباطات، نظامهای ارزشی و به طور کلی سبک زندگی در سطوح فردی، گروهی و اجتماعی، دستخوش تغییراتی اساسی گردید(امیدی، ۱۳۸۷: ۵۶).
بنابراین امروزه هر دیدگاهی به توسعه، نیازمندِ سیاستِ فرهنگی و اجتماعی ویژهی خود است؛ چراکه از سویی هرگونه سیاستگذاری و از پی آن برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی، مبتنی بر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است و از سوی دیگر، نقشِ فرهنگ و اجتماع را در توسعهی اقتصادی و سیاسی جامعهی معاصر را نباید به هیچ وجه از نظر دور داشت(فاضلی، ۱۳۸۵: ۹۸).
با شکلگیری پارادیم جدید توسعه( توسعه فرهنگی) نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای تولید کننده و نیز ایجاد کننده تغییرات فرهنگی جایگاه ویژهای پیدا کرده است. نهاد آموزش و پرورش امروزه در سطح جهانی علاوه بر کارکردها و وظایف آموزشی و پژوهشی ، وظایف جدیدی در عرصه فرهنگی و اجتماعی برعهده گرفته است. از جمله آنها میتوان به نقش فرهنگسازی و جامعه پذیری اشاره کرد. در سطح ملی ، زمینهها و نتایج برآمده از انقلاب اسلامی و تحولات دو دهه گذشته نظام آموزش ایران را با تغییرات وسیع و تحولات بنیادین همراه کرده است . در نتیجه این تحولات درونی و بیرونی ، مطالعات و برنامهریزی فرهنگی در درون نظام آموزش از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار شده است از این منظر ، برنامهریزی فرهنگی در مدارس برای جبران کم تحرکی نظام و فرآیندهای آموزشی متکفل ارتقای کمی و کیفی کارکرد علمی و فرهنگی مدارس شده است(صادقی، ۱۳۸۲: ۱۲۳).
بنابراین با توجه به جایگاه خطیر فعالیت های فرهنگی در مدارس پس از عملیاتیکردنِ سیاستهای فرهنگی و اجتماعی و اجرای برنامهریزیها و فعالیتهای فرهنگی پیش از همه نیاز اکید به نیازسنجی از وضعیت موجود برنامههای فرهنگی و همچنین پیشبینی پیامدها و تأثیرات آنها میباشد تا بتوان در مورد سیاستها و برنامههای اتخاذ شده و این که تا چه حدی توانستهاند اهداف مد نظر دستگاههای برنامه ریز را تأمین کنند، به درستی اظهار نظر کرد. چراکه بدون وجود چنین نیازسنجیهایی هرگونه تداوم برنامهریزی و اجرایی، ناکارآمد،سلیقهای، بیهدف و غیرمنطقی خواهد بود و همواره باید به یاد داشت که “درک بهتر مجموعهای از شرایط اجتماعی معمولا امکان نظارت بهتری را بر آنها فراهم میکند”. و از این رو نیازسنجی دقیق برنامههای فرهنگی میتواند شرایطی را فراهم آورد که بتوان ضعفها و قوتهای آنها را شناخت و در پرتو این شناخت، کنترل و نظارتی هرچه بهتر را اعمال کرد که خود منجر به افزایش کارایی، مدیریت آثار و پیامدهای برنامهها، پیشبینی رفتارهای فرهنگی و در نهایت کاهش هزینهها خواهد شد. و از سوی دیگر منجر به افزایش سرمایه فرهنگی و در نهایت اعتلای فرهنگی کشور خواهد شد.
فهرست مطالب گرداوری شده به شرح ذیل میباشد:
فهرست عناوین
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱-مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… ۱
۱-۲-طرح مسأله……………………………………………………………………………………………………………. ۲
۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………………………………………………….. ۵
۱-۴-اهداف تحقیق:………………………………………………………………………………………………………… ۷
۱-۵-سؤال تحقیق:………………………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۶-فرضیههای تحقیق:…………………………………………………………………………………………………….. ۸
۱-۷-روش انجام تحقیق:……………………………………………………………………………………………………. ۸
۱-۸- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق:…………………………………………………………………………………………. ۸
۱-۹- محدودیتهای تحقیق:……………………………………………………………………………………………….. ۹
۱-۱۰- ابزار گردآوری اطلاعات:………………………………………………………………………………………… ۱۰
۱-۱۱-تعریف مفاهیم…………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱-مروری بر تحقیقات انجام شده………………………………………………………………………………………. ۱۲
۲-۲- مفاهیم مرتبط با موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۱-فرهنگ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۲-برنامهریزی فرهنگی……………………………………………………………………………………………… ۲۴
۲-۲-۳-الگوهای سیاستگذاری فرهنگی در ایران……………………………………………………………………… ۲۶
۲-۲-۳-۱-یکسان سازی فرهنگی………………………………………………………………………………………….. ۲۸
۲-۲-۳-۲-تکثرگرایی فرهنگی…………………………………………………………………………………………….. ۲۹
۲-۲-۳-۳-وحدت در تکثرفرهنگی………………………………………………………………………………………… ۲۹
۲-۲-۴-نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۲-۴-۱-نیاز و نیازسنجی فرهنگی……………………………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۲-۴-۲- سطوح نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………… ۳۲
۲-۲-۴-۳-فرایند نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………….. ۳۲
۲-۲-۴-۴-اهداف نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………… ۳۳
۲-۲-۴-۵-انواع نیاز سنجی………………………………………………………………………………………………… ۳۳
۲-۲-۴-۶-ضرورت و اهمیت نیاز سنجی…………………………………………………………………………………… ۳۴
۲-۲-۴-۷-جایگاه نیاز سنجی……………………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۲-۴-۸-الگوها و مدلهای نیازسنجی……………………………………………………………………………………. ۳۶
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۲-۳-۱-مبانی مفهومی و نظری نظام آموزش و پرورش……………………………………………………………………… ۳۸
۲-۳-۱-۱-دیدگاه کارکردگرائی:…………………………………………………………………………………………. ۳۸
۲-۳-۱-۲-دیدگاه انتقادی………………………………………………………………………………………………… ۳۹
نظریه پردازان پارادایم انتقادی آموزش و پرورش………………………………………………………………………….. ۴۱
۲-۳-۱-۲-۱-برنشتین: قالبهای زبانی…………………………………………………………………………………….. ۴۱
۲-۳-۱-۲-۲-ایلیچ: برنامه پنهان……………………………………………………………………………………………. ۴۲
۲-۳-۱-۲-۳-بوردیو: بازتولید فرهنگی…………………………………………………………………………………….. ۴۳
۲-۳-۲-مروری بر مفاهیم مرتبط با نظام آموزش و پرورش……………………………………………………………….. ۴۴
۲-۳-۲-۱-معنای فرهنگ مدرسه…………………………………………………………………………………………… ۴۴
۲-۳-۲-۲-طبقه اجتماعی و آموزش:………………………………………………………………………………………. ۴۶
الف – هزینه تحصیل:……………………………………………………………………………………………………….. ۴۷
ب – انتظارات والدین:……………………………………………………………………………………………………… ۴۸
پ – زمینه فرهنگی:…………………………………………………………………………………………………………. ۴۸
ت- مشکلات زبانی:……………………………………………………………………………………………………….. ۴۹
ث- نگرش معلمان:…………………………………………………………………………………………………………. ۴۹
ج – آزمون هوش و روشهای تربیتی:……………………………………………………………………………………….. ۵۰
برابری فرصتهای آموزشی:………………………………………………………………………………………………… ۵۱
۲-۳-۳-مبانی مفهومی و نظری “نیاز”……………………………………………………………………………………. ۵۴
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۴
۲-۳-۳-۱-سلسله مراتب نیازهای مازلو………………………………………………………………………………….. ۵۶
نظریات لین(Lin)…………………………………………………………………………………………………………… 61
۲-۳-۳-۲-نظریه هنری ماری………………………………………………………………………………………………. ۶۲
۲-۳-۳-۳-نظریه کرونباخ…………………………………………………………………………………………………. ۶۴
۲-۳-۴-کاربرد نظریه سرمایه فرهنگی برای شناخت نیازهای فرهنگی……………………………………………………… ۶۵
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۵
۲-۳-۴-۱-سرمایهی فرهنگی………………………………………………………………………………………………. ۶۶
۲-۳-۴-۲-سرمایهیِ فرهنگی از نظر پییر بوردیو…………………………………………………………………………… ۶۹
۲-۳-۴-۳-سرمایه فرهنگی از نظر دی ماجیو……………………………………………………………………………….. ۷۷
۲-۳-۴-۴-سرمایهفرهنگی از نظر اریکسون…………………………………………………………………………………. ۷۹
۲-۳-۵-چارچوب نظری………………………………………………………………………………………………….. ۸۳
۲-۳-۶-مدل مفهومی……………………………………………………………………………………………………. ۸۶
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
|مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۷
۳-۱-روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………… ۸۷
۳-۲- سطح مشاهده (واحد تحلیل)……………………………………………………………………………………….. ۸۸
۳-۳ جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………… ۸۸
۳-۴ نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………. ۸۹
۳-۵ روش نمونهگیری…………………………………………………………………………………………………….. ۹۰
۳-۶ ابزار اندازهگیری…………………………………………………………………………………………………….. ۹۲
۳-۷ آزمون مقدماتی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………. ۹۲
۳-۸-مقیاسسازی………………………………………………………………………………………………………… ۹۳
۳-۹-شاخص سازی………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
۳-۱۰- دادهآمایی………………………………………………………………………………………………………… ۹۴
۳-۱۱- همجهت سازی گویهها…………………………………………………………………………………………… ۹۵
۳-۱۲- پردازش دادههای گمشده………………………………………………………………………………………… ۹۵
۳-۱۳ تعریف نظری و عملیاتی کردن مفاهیم……………………………………………………………………………… ۹۵
۳-۱۴ چگونگی سنجش…………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲
۳-۱۵ روایی و اعتبار……………………………………………………………………………………………………. ۱۰۳
۳-۱۶-روشهای تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………… ۱۰۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۶
بخش اول: ویژگیهای اقتصادی اجتماعی پاسخگویان…………………………………………………………………… ۱۰۶
۱-۱-۴ سن پاسخگویان…………………………………………………………………………………………………. ۱۰۷
۲-۱-۴ سطح تحصیلات پاسخگویان……………………………………………………………………………………. ۱۰۷
۳-۱-۴ رشته تحصیلی پاسخگویان………………………………………………………………………………………. ۱۰۸
۴-۱-۴ نوع مدرسه پاسخگویان…………………………………………………………………………………………. ۱۰۸
۵-۱-۴ شغل پدر پاسخگویان……………………………………………………………………………………………. ۱۰۹
۶-۱-۴ شغل مادر پاسخگویان…………………………………………………………………………………………… ۱۰۹
۷-۱-۴ تحصیلات پدر پاسخگویان……………………………………………………………………………………… ۱۱۰
۸-۱-۴ تحصیلات مادر پاسخگویان…………………………………………………………………………………….. ۱۱۱
۹-۱-۴ درآمد تقریبی خانواده دانشآموز………………………………………………………………………………. ۱۱۱
۱۰-۱-۴ مالکیت منزل مسکونی دانشآموز…………………………………………………………………………….. ۱۱۲
۱۱-۱-۴ داشتن اتومبیل…………………………………………………………………………………………………. ۱۱۲
۱۲-۱-۴ پایگاه اجتماعی- اقتصادی……………………………………………………………………………………. ۱۱۳
بخش دوم:یافته های توصیفی…………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴
۱-۲-۴. میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای فرهنگی در بین دانش آموزان…………………………………………….. ۱۱۴
۲-۲-۴. میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای هنری در بین دانش آموزان……………………………………………….. ۱۱۵
۳-۲-۴. میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای تفریحی در بین دانش آموزان……………………………………………… ۱۱۶
۴-۲-۴. میزان اهمیت و عملکرد فعالیتهای آموزشی در بین دانش آموزان……………………………………………. ۱۱۷
۵-۲-۴ – ارزش بیرونی برای نقش تحصیلی…………………………………………………………………………….. ۱۱۸
۶–۲ – ۴ – ارزش درونی برای نقش تحصیلی………………………………………………………………………….. ۱۱۹
۷– ۲ – ۴ – تسلط به فرهنگ مدرسه…………………………………………………………………………………… ۱۲۰
۸– ۲ – ۴ – اضطراب در مدرسه……………………………………………………………………………………….. ۱۲۱
۹–۲ – ۴ – مقتضیات نقش تحصیلی……………………………………………………………………………………. ۱۲۲
بخش سوم:آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………… ۱۲۴
۳-۴-آزمون فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۲۵
فرضیه ۱) بین نوع مدرسه دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد………………………………………….. ۱۲۵
فرضیه ۲) بین سطح تحصیلات دانشآموزان و نیازهای فرهنگی، رابطه وجود دارد…………………………………………… ۱۲۵
فرضیه ۳) بین رشته تحصیلی افراد نمونه و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد…………………………………………… ۱۲۶
فرضیه ۴) بین سن دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد………………………………………………….. ۱۲۷
فرضیه ۵) بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد…………………………… ۱۲۷
فرضیه ۶) بین شغل والدین دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد…………………………………………. ۱۲۸
فرضیه ۷) بین تحصیلات والدین دانشآموزان و نیازهای فرهنگی آنها رابطه وجود دارد……………………………………. ۱۲۸
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات تحقیق
۵-۱-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۰
۵-۲-نتایج توصیفی……………………………………………………………………………………………………… ۱۳۱
۵-۳- نتایج استنباطی…………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۲
۵-۴-پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۳
۵-۵-پیشنهادات تحقیق برای محققان آتی………………………………………………………………………………. ۱۳۴
۵-۶- پیشنهادهاو راهکارها از نگاه پژوهشگر…………………………………………………………………… ۱۳۵
منابع……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۷
فهرست جداول
جدول شماره ۱-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب سن……………………………………………….. ۱۰۷
جدول شماره ۲-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب سالتحصیلی………………………………………. ۱۰۷
جدول شماره ۳-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی…………………………………….. ۱۰۸
جدول شماره ۴-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب نوع مدرسه……………………………………….. ۱۰۸
جدول شماره ۵-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب شغل پدر………………………………………….. ۱۰۹
جدول شماره ۶-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب شغل مادر…………………………………………. ۱۱۰
جدول شماره ۷-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب تحصیلات پدر……………………………………. ۱۱۰
جدول شماره ۸-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب تحصیلات مادر…………………………………… ۱۱۱
جدول شماره ۹-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب درآمد خانوار…………………………………….. ۱۱۲
جدول شماره ۱۰-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب نوع مالکیت خانواده…………………………….. ۱۱۲
جدول شماره ۱۱-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب مالکیت اتومبیل…………………………………. ۱۱۳
جدول شماره ۱۲-۴: توزیع فراوانی مطلق و نسبی پاسخگویان برحسب پایگاه اجتماعی- اقتصادی………………………. ۱۱۳
جدول شماره ۱۳-۴. میانگینهای بهدست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامههای فرهنگی……… ۱۱۵
جدول شماره ۱۴-۴. میانگینهای بهدست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامههای هنری………… ۱۱۶
جدول شماره ۱۵–۴. میانگینهای بهدست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدارس در برنامههای تفریحی……… ۱۱۷
جدول شماره ۱۶-۴. میانگینهای بهدست آمده برای اهمیت و ارزیابی نوع عملکرد مدرسه در برنامههای آموزشی…….. ۱۱۸
شکل ( ۱-۴): نمودار توزیع فراوانی میزان پیوند اجتماعی……………………………………………………………….. ۱۱۹
جدول(۱۷-۴): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان ارزش بیرونی نقش تحصیلی برای دانشآموزان……………………… ۱۱۹
شکل(۲-۴ ): نمودار توزیع فراوانی میزان ارزش درونی برای نقش تحصیلی…………………………………………….. ۱۲۰
جدول( ۱۸-۴): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان ارزش درونی نقش تحصیلی………………………………………… ۱۲۰
شکل(۳-۴): نمودار توزیع فراوانی میزان تسلط به فرهنگ مدرسه……………………………………………………….. ۱۲۱
جدول( ۱۹-۴ ): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان تسلط به فرهنگ مدرسه……………………………………………. ۱۲۱
شکل (۴-۴ ): نمودار توزیع فراوانی میزان اضطراب در مدرسه………………………………………………………….. ۱۲۲
جدول (۲۰-۴ ): توزیع فراوانی مطلق و نسبی میزان اضطراب در مدرسه………………………………………………… ۱۲۲
شکل (۵-۴ ): نمودار توزیع فراوانی مقتضیات نقش تحصیلی……………………………………………………………. ۱۲۳
جدول(۲۱-۴ ): توزیع مطلق و نسبی میزان مقتضیات نقش تحصیلی…………………………………………………….. ۱۲۳
جدول۶–۲۳ آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی جوانان برحسب وضعیت شغلی افراد…………………………. ۱۲۵
جدول ۲۳-۴ آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی برحسب سطوح تحصیلی افراد نمونه…………………………. ۱۲۶
جدول ۲۴-۴ آزمون تفاوت میانگین نمره نیازهای فرهنگی دانشآموزان برحسب رشته تحصیلی……………………….. ۱۲۷
جدول ۲۵-۴ ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای مستقل و ابعاد نیازهای فرهنگی……………………………………. ۱۲۹
جدول شماره ۱-۵ نیازهای فرهنگی دانشآموزان در بخش برنامههای فرهنگی………………………………………….. ۱۳۱
جدول شماره ۲-۵ نیازهای فرهنگی دانشآموزان در بخش برنامههای هنری…………………………………………….. ۱۳۱
جدول شماره ۳-۵ نیازهای فرهنگی دانشآموزان در بخش برنامههای تفریحی………………………………………….. ۱۳۱
جدول شماره ۴-۵ نیازهای فرهنگی دانشآموزان در بخش برنامههای آموزشی…………………………………………. ۱۳۲
قسمتی از منابع فارسی:
- احدی، حسن؛ ۱۳۷۸، بررسی مسائل روانی ـ اجتماعی تهاجم فرهنگی بر نوجوانان و جوانان، نامه پژوهش، سال چهارم، شماره ۱۴ و ۱۵
- ارشدی خمسه. علی. ۱۳۸۲. ارزیابی عملکرد. سازمان مدیریت و برنامهریزی.
- استونز، راب (۱۳۷۹) متفکران بزرگ جامعه شناسی؛ ترجمه مهرداد میردامادی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز
- اشرفی . ابوالفضل .۱۳۸۷. بیهویتی اجتماعی و گرایش به غرب ”بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی مؤثر بر گرایش نوجوانان به الگوهای فرهنگ غربی در تهران. پایان نامه (کارشناسی ارشد) — دانشگاه تربیت مدرس
- اعزازی ، شهلا (۱۳۷۶) ، جامعه شناسی خانواده ، انتشارات روشنگران ومطالعات زنان ًٌٍٍَُِ:تهران .
- اکبری حسین، عزیزی جلیل هویت ملی و عوامل موثر بر آن در میان دانشآموزان دوره متوسطه، رفاه اجتماعی، شماره ۲۷،صص۲۹۸-۲۷۷.
- امین فر،مرتضی (۱۳۶۷) ، «علل و عوامل افت تحصیلی و چگونگی کاهش آن» ، فصلنامه تعلیم وتربیت،سال چهارم ، شمارههای ۱۳و۱۴
- اینگلهارت، رونالد(۱۳۸۲) تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، مریم وتر، تهران: انتشارات کویر
- ایراننژاد، مهدی (۱۳۷۸) روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، چاپ اول، تهران: نشر مدیران
ایزدی صمد, شارعپور محمود, قربانی قهرمان راضیه ۱۳۸۸. بررسی نقش برنامه درسی پنهان در ایجاد نگرش به اقتدار، تقویت هویت ملی و جهانی شدن (مورد مطالعه: دانشآموزان مدارس متوسطه)، مطالعات ملی ، سال، ۱(۳)، شماره ۳۹.