no-img
پرشیا فایل

مونوگرافی ایل بختیار (بررسی ساختار فرهنگی- اجتماعی)-دانلود رایگان - پرشیا فایل


پرشیا فایل
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
مونوگرافی ایل بختیار (بررسی ساختار فرهنگی- اجتماعی)-دانلود رایگان
doc
دی 13, 1396
345kb
۰ تومان
رایگان – خرید

مونوگرافی ایل بختیار (بررسی ساختار فرهنگی- اجتماعی)-دانلود رایگان


پایان نامه
برای اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی

مونوگرافی ایل بختیار (بررسی ساختار فرهنگی- اجتماعی)

مونوگرافی ایل بختیار (بررسی ساختار فرهنگی- اجتماعی)-دانلود رایگان

مقدمه پایان نامه به شرح ذیل میباشد:

جامعه عشایری کشور سابقه ای طولانی در تاریخ و فرهنگ ایران زمین دارد. از زمانهای گذشته تاکنون بخشی از مردم در پهنه جغرافیایی ایران نوعی از زندگی را برگزیده اند که با استفاده از چراگاه های طبیعی، به پرورش دام می پردازند و فعالیت عمده آنها دامداری است. جامعه عشایری کشور در کنار جامعه شهری و روستایی جامعه سومی را به وجود آورده است. این جامعه با گذشت قرون، در اثر عوامل گوناگون اهمیت خود را از دست داده است. قبل از رژیم پهلوی ایلات و عشایر کشور در نقاط پرجمعیت سهم مهمی در اداره مملکت به عهده داشته اند. به طوری که ازدوره صفویه به بعد اکثر خاندانهای شاهی ایران از ایلات برخاسته اند.
صفویه، زندیه افشاریه و قاجاریه از جمله سلسله های حکومتی ایران هستند که یکی بعد از دیگری در اثر تفوق بر سایر ایلها و جوامع یکجانشینی اداره کشور را به عهده گرفته اند. بسط و توسعه شهرنشینی و دگرگونی های عمده در ساختار اقتصادی و شیوه های تولید سبب بر هم خوردن تعادل جامع عشایری شده است. این تغییرات در اوایل قرن حاضر و آغاز زمامداری سلسله پهلوی در ایران که بعد از گذشت چند قرن اولین حکومت غیر ایلی و عشایری را در کشور به وجود آورده است، بیشتر از همیشه در ایجاد تحول در جامعه عشایری موثر بوده است. عدم دسترسی دولت مرکزی و فقدان نظارت آن بر جامعه عشایری در آغاز زمامداری رضاخان و نیز ناتوانی دولت در اعمال قدرت در این جامعه سبب اعمال روش هایی برای دگرگونی در این جامعه شده است.
بدین منظور اعمال یکجانشینی اجباری (تخته قاپو) بین سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ به دستور رضاخان و به منظور استقرار سیطره حکومت مرکزی در اقصی نقاط کشور از جمله اهداف دولت مرکزی در مورد جامعه عشایری کشور بوده است. در اثر اعمال این سیاست‌ها جامعه عشایری کشور روبه از هم پاشیدگی نهاده. نبود برنامه‌ای صحیح و از پیش آماده برای تغییر الگوی زیستی عشایر از نظام کوچ نشینی به یکجانشینی سبب بروز اختلالاتی چند در این جامعه شد. بنابراین طبیعی به نظر می رسد که جامعه عشایری کشور که نتوانسته بود خود را با نظام یکجانشینی وفق دهد پس از آغاز جنگ جهانی دوم و آزادی بالنسبه ای که در اثر سقوط رضاشاه به دست آورده بود مجددا به کوچ ادامه دهد. لیکن درگیری های ممتد بین ایلات و حکومت مرکزی در سال های ۳۰ تا ۴۰ زمینه را برای طرد جامعه عشایری فراهم آورد. اعلام ملی شدن مراتع کشور در ۱۳۴۱ آخرین حربه های حکومت مرکزی برای سلب استقلال سیاسی و اقتصادی عشایر کشور در قلمرو زیستی آنان بوده است. جمعیت عشایر کوچ نشین کشور بدون برنامه ها و سیاست های اقتصادی مفید به نفع جوامع یکجانشین تحلیل رفت و از اهمیت آن کاسته شد.

آن تعداد از جمعیت عشایری کوچنده که به زندگی کوچ نشینی ادامه دادند بیشتر از همه قربانی سیاست های نادرست اقتصادی شدند. در این دوره عشایر کشور جامعه ای محروم و عقب مانده را تشکیل می داد که میزان بهره گیری آنان از امکانات و خدمات در مقابل جامعه شهری و روستایی بسیار  اندک و ناچیز بوده است بیسوادی- کمبود بهداشت- عدم دسترسی به امکانات رفاهی زندگی و غیره از شاخص های مهم زندگی عشایر در این دره بوده است. این جمعیت کوچ نشین تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه ای فراموش شده بود که در مناطق صعب العبور کوهستانی یا دشتهای بیکران و لم یزرع، به حال خود رها شده بود.
جامعه عشایری بختیاری نیز از جمله این محرومان بوده است. در این بررسی منظور از عشایر بختیاری شامل کل شاخه «هفت لنگ» به انضمام طایفه های «موگویی» «مم زایی» و «محمود صالح» از شاخه چهار لنگ و آن تعداد از طایفه زلقی است که در محدود قلمرو هفت لنگ ها زندگی می کنند. بزرگ طایفه های «زلقی» (زلکی) و «ممی وند» (میوند) از شاخه چهارلنگ ایل بختیاری که در سرشماری اجتماعی اقتصادی عشایر کوچنده کشور در تیرماه ۱۳۶۶ به عنوان دو «ایل» جداگانه محسوب شده اند.‌کلیدواژه:ایل بختیار

فهرست مطالب

موضوع
شماره صفحه
مقدمه:۲
تعاریف ازمردم شناسی۴
روش تحقیق۶
فصل اول: زندگی کوچ نشینی در ایران
کوچ- ایل عشیره
۹
تعریف کوچ نشینی۱۰
انواع کوچ نشینی- علل کوچ- زمان کوچ۱۲
چرا قوم بختیاری ولی را به این نام را می خواندند۲۱
فصل دوم: کلیات
منطقه بختیاری۲۹
تشکیلات سازمانی۳۷
سلسله مراتب ایلی۳۹
تقسیمات ایلی۴۱
جمعیت و ویژگی های آن۴۴
فصل سوم: فعالیت و اشتغال
مبانی نظری فعالیت و اشتغال
۵۶
فعالیت ها و مبانی تقسیم کار۵۷
فصل چهارم: کشاورزی و دامداری
سال- واحد، بهره برداری دامی در ایل بختیاری۶۸
الف- دامداری
۶۹
تعداد دام۶۹
نگهداری- تعلیف و تغذیه دام۷۰
نگهداری طیور۷۶
ب: زراعت و باغداری
۷۷
 چگونگی بهره برداری از زمین۸۰
مالکیت اراضی کشاروزی۸۶
فصل پنجم: صنایع دستی
الف: صنایع بافندگی
۱-تکنیک بافت منسوجات

بافت پوشش چادر

چوقا بافی

 

 

۹۲

۲-تکنیک بافت قالی۹۲
۳-تکنیک بافت گلیم۹۳
ب: سبد بافی
۹۳
نتیجه گیری در مورد صنایع دستی۹۴
فصل ششم: مسکن
۱-ساخت فیزیکی چادر۹۹
۲- نحوه اتصال بندهای چادر به زمین۱۰۲
فصل هفتم: خوراک
الف: نان
۱۰۵
ب: خورش۱۰۹
فصل هشتم: پوشاک
الف: پوشاک مردان
۱۱۵
ب: پوشاک زنان۱۱۷
فصل نهم:
موقعیت کودکان در بختیاری
۱۳۲
موقعیت و مقام زن در بختیاری
۱۲۳
فصل دهم
خواستگاری و شیوه عروسی در ایل بختیاری
۱۲۷
شیوه مراسم سوگواری در بختیاری
۱۳۱
فصل یازدهم
طب و بهداشت
۱۳۶
فصل دوازدهم
خانواده در جامعه عشایر ایران
۱۴۰
خانواده هسته ای یا زن و شوهری
۱۴۳
خانواده گسترده
۱۴۴
خانواده گسترده در میان خوانین
۱۴۴
فصل سیزدهم: اعتقادات و باورها
دین باوری در بختیاری
۱۴۸
مراسم طلب باران (کل الیکوسه) مراسم چهل کچلون
۱۵۶
فصل چهاردهم: موسیقی بومی و رقص های محلی
رقص عروس
۱۶۱
رقص دستمال
۱۶۲
رقص تند
۱۶۲
رقص مجسمه ای
۱۶۳
پیشنهادات
۱۶۴

 

 



دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *