پرشیا فایل | محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر | پرشیا فایل

پرشیا فایل

دانلودپایان نامه،پرسشنامه،پاورپوینت،اقدام پژوهی،پروپوزال

محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر

  • تعداد دانلود : 0
  • فرمت فایل : doc
  • حجم فایل : 2mb
  • تعداد برگه: 98

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته مهندسی صنایع (مدیریت و بهروری سیستمها)
با عنوان :

محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق درشرکت خزر برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر

محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر

چکیده:

بنگاه ها بدنبال راهی هستند تا با ایجاد مزیت رقابتی و کاهش هزینه های تولید ،در بازار های هدف نسبت به رقبا سهم بیشتری داشته باشند.مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر ابزار مناسبی بودکه درسال ۱۹۸۵ برای ارزیابی وتعیین حوزه های کسب و کارمعرفی شد.این مدل کمک می کند تا تحلیل دقیق تری از سازمانها و شرکتهایی که توان ایجاد ارزش و مزیت رقابتی را دارند داشت.

زنجیره ارزش مجموعه‌ای از عملیاتهایی است که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می پذیرد تا به خلق ارزش منجر شود.محصولات از میان حلقه های این زنجیره عبور می کنند و در هر حلقه ارزشی به محصول نهایی افزوده می گردد.

معمولاً، هر حوزه کسب و کاری می بایست یک زنجیره ارزش داشته باشد، به این معنی که شرکت های متنوع (از لحاظ نوع کسب و کار)، چندین زنجیره ارزش دارند، که به طور افقی یا عمودی با هم ارتباط دارند یا اگر استراتژی تنوع، خطوط کسب و کاری مستقل از هم را ایجاد نماید،

از این مدل می‌توان برای دسته‌بندی وشناسایی فعالیتها و محاسبه میزان افزایش ارزش افزوده هرفعالیت استفاده کرد.اگر شرکتی بتواند درشناسایی وتحلیل فعالیتهای ارزش زای تولیدی بدرستی عمل کند و آن را مدیریت کند،در این صورت می تواند میزان تاثیرهر فعالیت در فازهای تولید را محاسبه و جهت حذف یا توسعه فعالیتی خاص با آگاهی کامل از وضعیت موجود و نتیجه آتی اقدام نمود..

در این تحقیق بر مبنای  مدل پورتر فعالیتهای ارزش زای شرکت خزر برق در دو بخش اصلی وفرعی شناسایی و هزینه های فعالیتها در هر فاز ومجموع آنها وهمچنین میزان ارزش افزایی هر فعالیت و هر فاز و در نهایت در انواع محصولات این شرکت به طور جداگانه دقیق محاسبه میگردد.شرکت خزر برق می تواند از نتایج بدست آمده در اصلاح فرآیند تولید و تغییر در میزان تولید انواع محصولات و همچنین بازنگری در بخشهای فروش وخدمات پس از آن ،استفاده نماید.

کلمات کلیدی: زنجیره ارزش مایکل پورتر- هزینه یابی براساس فعالیت- استراتژی تنوع- حوزه های کسب وکار- ارزش افزوده

بیان مسئله پژوهش محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق درشرکت خزر برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر:

شرکت خزربرق ساحل در فرایند تولید خود ارزش افزوده را از محصول نهایی محاسبه می نماید ودراین میان هزینه ها وارزش افزوده هر فاز را بصورت جداگانه محاسبه نمی کنند ،که با این ترتیب درهنگام ایجاد موانع تولید و یا توقف یکی از بخشها ویا تغییر در تکنولوژی یک بخش ، نمی توان سود وزیان حاصل از این اتفاقات را به بخشی نسبت داد وبدنبال رفع موردی موانع بر آمدیا فعالیتی را ادامه یا متوقف ساخت. بعنوان مثال اینکه در بخش قاب و بدنه تابلوها اگر ما اقدام به فروش آنها قبل از مونتاژ بکنیم سودحاصل چه تغییری می کند . زنجیره ارزش تولید تابلوهای  برق شامل مراحل ساخت بدنه ومونتاژ قسمتهای الکتریکی وانجام چند تست مخصوص می باشد که در این ایستگاهها هربخش در سالنی مجزا مستقر است، بطورکلی تحلیل زنجیره ارزش برای تولید محصولات را میتوان بر حسب فعالیتهای اصلی و پشتیبانی خلاصه نمود.

براساس تئوری و تعریف ، زنجیره ارزش شامل فعالیتهایی است که برای سازمان دارای ارزش افزوده است و می تواند فرایند تولید و عرضه محصول را تسهیل و محصول نهایی را از جهت قیمت ، رقابتی سازد.

زنجیره ارزش مجموعه ای از فعالیتهایی است که سبب می گردد تا در فرایند انجام کار ، ارزش واقعی محصول و یا خدمت را در فرایند تامین ، تولید و توزیع را به شکل علمی تحلیل نماید وارزش افزوده برای ذینفعان بخصوص مشتریان کمک نموده و بقای سازمان را در فضای رقابتی تضمین نماید.

شرکتها در چرخه تولید خود بدنبال راهی برای افزایش میزان سودند،درتمامی مراحل تولید از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول و خدمات پس از فروش این سود رامی توان جستجو کرد.برای اینکار ابتدا باید فعالیتهای هر بخش را شناسایی کرد و تجزیه و تجلیل نمود،سپس میزان ارزش افزایی هر فعالیت را بدست آورد و نسبت آن را در ارزش افزوده نهایی محصول محاسبه کرد. دراین تحقیق می خواهد این سوالات رادرشرکت خزربرق ساحل تولیدکننده تابلو برقهای فشارقوی جستجو کرده و پاسخ دهد.

فهرست مطالب پژوهش محاسبه ارزش افزوده تولید تابلوهای برق درشرکت خزر برق براساس مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر:

فصل اول: طرح تحقیق……………………………………………….۱

۱-۱- مقدمه……………………………………………………………………۲

۱-۲- بیان مسئله …………………………………………………………..۳

۱-۲-۱- شناسایی فعالیتهای شرکت……………………………..۴

۱-۳- اهمیت وضرورت تحقیق ………………………………………..۴

۱-۴- هدف کلی و اهداف جزئی تحقیق…………………………….۵

۱-۵- سوال یا فرضیه تحقیق ………………………………………….۵

۱-۶- چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق…………………….۶

۱-۷- تعریف عملیاتی ونظری ٬ اصطلاحات……………………….۷

۱-۷-۱- فعالیتهای اصلی……………………………………………..۸

۱-۷-۲- فعالیتهای حمایتی…………………………………………۸

۱-۸- قلمرو زمانی ومکانی تحقیق……………………………………۹

فصل دوم: ادبیات تحقیق…………………………۱۰

۲-۱- مقدمه………………………………………………………………….۱۱

۲-۲- مدل زنجیره ارزش پورتر………………………………………۱۱

۲-۲-۱- ملاحظات مدل پورتر ……………………………………۱۳

۲-۲-۲-  ارزش افزوده چیست؟…………………………………۱۳

۲-۲-۳- روش‌های محاسبه ارزش افزوده  ]۲۳[………….۱۳

۲-۳- نگرش زنجیره ارزش در طراحی زنجیره تامین……….۱۵

۲-۴- علت استفاده پورتر از زنجیره ارزش……………………..۱۵

۲-۵- حاشیه سود ]۳۰[……………………………………………….۱۶

۲-۶- زنجیره تامین……………………………………. ……………….۱۷

۲-۷- ایجاد مزیت در هزینه بر اساس زنجیره ارزش………..۱۷

۲-۸-  طراحی مدل زنجیره ارزش در ابعاد کلی صنعت…….۲۰

۲-۹- ده عامل پیشران در هزینه ها……………………………….۲۱

۲-۱۰- مدل مفهومی زنجیره ارزش تسهیم اطلاعات…………۲۱

۲-۱۱- چه مواردی هزینه فعالیت های زنجیره ارزشی را تعیین می نمایند ؟………………….۲۴

۲-۱۱-۱- محرکهای ساختاری هزینه…………………………..۲۵

۲-۱۱-۲- محرکهای اجرایی هزینه……………………………..۲۵

۲-۱۱-۳- رقابت هزینه ای …………………………………………۲۶

۲-۱۱-۳-۱- سه بخش در زنجیر ارزشی شرکت تفاوت هزینه بر حسب رقبا…………۲۶

۲-۱۱-۳-۲- تصحیح معایب هزینه ای مربوط به عرضه کننده ( فروشنده )……………۲۶

۲-۱۱-۳-۳-  اصلاح معایب هزینه های داخلی……………۲۶

۲-۱۲- تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش...…………………………..۲۹

۲-۱۳- زنجیره ارزش و تجزیه و تحلیل هزینه…………………۳۰

۲-۱۴- تعریف زنجیره ارزش به منظور تجزیه و تحلیل هزینه…………………………۳۰

۲-۱۴-۱- رفتار هزینه ها……………………………………………….۳۱

۲-۱۵- پیشینه تحقیق …………………………………………………۳۱

۲-۱۵-۱- تحقیقات داخلی……………………………………….۳۱

۲-۱۵-۱-۱- تحلیل زنجیره ارزش در خوشه مبلمان تهران…………………….۳۱

۲-۱۵-۱-۲- مقاله تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش سازمانی……….۳۴

۲-۱۵-۱-۲-۱- برنامه ریزی منابع انسانی چیست؟.۳۴

۲-۱۵-۱-۲-۲- تحلیل زنجیره ارزش صنایع فرآوری سیب زمینی استان اردبیل.]۲۰[………..۳۶

۲- ۱۵-۲- تحقیقات خارجی………………………………………۴۰

۲-۱۵-۲-۱- نوآوری زنجیره ارزش…………………………۴۰

۲-۱۵-۲-۲- زنجیره ارزش…………………………………….۴۰

۲-۱۵-۲-۳- راهنمایی برای تحلیل زنجیره ارزش……۴۰

 

فصل سوم:روش تحقیق…………………………………………………۴۲

۳-۱- روش تحقیق: کاربردی- توصیفی………………………….۴۳

۳-۲- جامعه آماری………………………………………………………۴۳

۳-۳- متغیرها……………………………………………………………..۴۳

۳-۴- ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………….۴۳

۳-۵- روایی ابزار………………………………………………………….۴۴

۳-۶- مراحل اجرا……………………………………………………….. ۴۴

۳-۷- روش محاسباتی………………………………………………… ۴۴

۳-۷-۱- نحوه محاسبه ارزش افزوده……………………………. ۴۵
۳-۷-۱-۱- روش تفریقی………………………………………….۴۵

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل آماری……………………………….. ۴۶

۴-۱- مقدمه………………………………………………………………….۴۷

۴-۱-۱-  انواع تابلو ها از نظر سطح ولتاژ……………………..۴۷

۴-۲- بررسی سوال فرعی اول تحقیق…………………………….۴۸

۴-۲-۱- مرحله اول تدارکات ورودیها………………………….۴۸

۴-۲-۲- مرحله دوم: عملیات ساخت و تولید………………….۴۹

۴-۲-۲-۱- قسمت های مختلف کارگاه تابلو سازی…….۴۹

۴-۲-۲-۱-۱- قسمت فلز کاری …………………………………۴۹

۴-۲-۲-۱-۲-  قسمت رنگ……………………………………….۵۰

۴-۲-۲-۱-۳- قسمت مونتاژ الکتریکی………………………۵۲

۴-۲-۳- مرحله سوم: تدارکات خروجی……………………۵۳

۴-۲-۴- مرحله چهارم: بازاریابی و فروش…………………۵۳

۴-۲-۵- مرحله پنجم :خدمات پس از فروش…………….۵۳

۴-۳- بررسی سوال دوم فرعی ……………………………………۵۴

۴-۳-۱- مرحله اول : تدارک ورودیها………………………۵۴

۴-۳-۲- مرحله دوم: ساخت و تولید………………………..۵۶

۴-۳-۲-۱- لیست هزینه های مراحل تولید درانواع محصولات …………………۵۸

۴=۳-۳-  مرحله سوم:تدارکات خروجیها………………….۶۸

۴-۳-۴- مرحله چهارم:بازار یابی وفروش…………………..۷۰

۴-۳-۵- مرحله پنجم: خدمات پس از فروش …………….۷۱

۴-۴- بررسی سوال سوم فرعی……………………………………..۷۴

۴-۴-۱- سهم ومیزان هرکدام ازفعالیتهای ارزشی درارزش افزوده کل……………..۷۴

۴-۴-۲- محاسبه در صد هزینه های هر فاز ………………۷۴

۴-۴-۳- درصد ارزش افزوده هر فعالیت در انواع محصول ………………………۷۷

۴-۴-۴- درصد ارزش افزوده ایجاد شده در انواع محصولات………………………۸۲

 

فصل پنجم:نتیجه گیری………………………………………………..۸۴

۵-۱- مقدمه ………………………………………………………………..۸۵

۵-۲- مقایسه با دیگر تحقیقات……………………………………..۸۶

۵-۲-۱- شرکت خزر برق ساحل…………………………………۸۶

۵-۲-۲- مبلمان خوشه تهران…………………………………….۸۶

۵-۲-۳- شرکت خودرو سازی ایران……………………………۸۶

۵-۲-۴- زنجیره ارزش صنایع منتخب استان اردبیل…….۸۷

۵-۲-۵-  بهبود مستمر زنجیره های ارزش – تأمین……..۸۷

۵-۲-۶- تاثیرات فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش………۸۷

۵-۲-۷- نوآوری در زنجیره ارزش……………………………….۸۸

۵-۲-۸-  زنجیره ارزش…………………………………………….۸۹

۵-۲-۹-راهنمایی برای تحلیل زنجیره ارزش………………۸۹

۵-۳- محدودیتهای تحقیق……………………………………………۸۹

۵-۴- محدودیتهای محقق………………………………………………۹۰

۵-۵- پیشنهاد به شرکت خزر برق………………………………….۹۱

۵-۶- پیشنهاد به دیگر محققین……………………………………..۹۱

۵-۷- نتیجه گیری………………………………………………………..۹۲

منابع……….۹۳

 

۱۲,۰۰۰ تومان – خرید
مطالب پیشنهادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *