دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی
عنوان کامل:
بررسی رابطه بین سبک های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه
شهرستان جلفا در سال تحصیلی ۹۳ -۹۲
چکیده پژوهش بررسی رابطه بین سبک های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه :
تحقیق حاضر جهت بررسی رابطه بین سبکهای تفکر مدیران و پذیرش تغییر در کارکنان مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال ۹۳- ۹۲ انجامشده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع تحقیق کاربردی و بر اساس گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری موردپژوهش تمام کارکنان مدارس متوسطه به تعداد ۲۲۰ نفر بود.
بر اساس جدول مورگان تعداد ۱۵۵ نفر از آنها بهعنوان نمونۀ آماری بهصورت طبقهای و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر با پایایی ضریب آلفای کرونباخ ۹۴/۱ درصد و پرسشنامۀ تغییر ساعتچی و کامکاری با پایایی ضریب آلفای کرونباخ ۸۷ درصد میباشد. پس از بررسی دادهها و تجزیهوتحلیل آنها با نرمافزار spss21 نتایج زیر مشاهده شد:
بین سبکهای تفکر قضایی، مونارشی، آزاداندیش، محافظهکارانه و پذیرش تغییر کارکنان رابطه معنادار وجود دارد که در این میان سبک تفکر آزاداندیش با اثر بیشتری میتواند باعث تغییرپذیری کارکنان شود؛ بین سبک تفکر مونارشی و سبک تفکر جزئی با بعد نگرش عاطفی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ بین سبک تفکر قضایی و سبک تفکر محافظهکارانه با نگرش شناختی رابطه معنادار و منفی وجود دارد؛ بین سبک تفکر آزادمنشانه با نگرش شناختی و نگرش رفتاری رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. بین نگرش کارکنان درزمینۀ سبکهای تفکر و پذیرش تغییر کارکنان بر اساس متغیرهای دموگرافیک (سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات) هیچگونه رابطهی معناداری وجود ندارد.
لغات کلیدی: سبک تفکر، پذیرش تغییر، نگرش و کارکنان ، سبک های تفکر مدیران ، تغییر کارکنان .
فهرست مطالب گرداوری شده:
فصل اول: کلیات پژوهش ۲
۱- ۱. مقدمه ۲
۱- ۲. بیان مسئله ۳
۱- ۳. ضرورت و اهمیت مسئله ۵
۱- ۴. اهداف پژوهش ۶
۱- ۴-۱. هدف کلی ۶
۱- ۴- ۲. اهداف جزئی ۶
۱- ۵. فرضیههای پژوهش ۶
۱- ۵- ۱. فرضیه اصلی ۶
۱- ۵- ۲. فرضیههای فرعی ۶
۱- ۶. تبیین متغیرها ۷
۱-۷. تعاریف متغیرها ۷
۱-۷-۱. تعریف نظری و مفهومی متغیرها ۷
۱-۷-۲ تعریف عملیاتی متغیرها ۹
۱-۸ چهارچوب فصول بعدی ۱۰
فصل دوم: پیشینه پژوهش ۱۳
۲- ۱. مقدمه ۱۳
بخش اول: مبانی نظری تحقیق ۱۴
۲- ۲. تعریف سبک، تفکر و سبک تفکر ۱۴
۲- ۲- ۱. سبک ۱۴
۲- ۲- ۲. تفکر ۱۵
۲- ۲- ۳. سبک تفکر ۱۶
۲- ۳. دوران تکامل سبکهای تفکر ۱۷
۲- ۴. شیوههای تفکر ۱۸
۲- ۴- ۱. رویکرد شناخت محور ۱۹
۲- ۴- ۲. رویکرد شخصیت محور ۱۹
۲- ۴- ۳. رویکرد فعالیت محور ۱۹
۲- ۵. الگوهای تفکر ۲۰
۲- ۵- ۱. الگوی سبکهای تفکر هریسون و برامسون ۲۰
۲- ۵- ۱- ۱. سبک ترکیبی ۲۰
۲- ۵- ۱- ۲. سبک ایده آلیسم ۲۱
۲- ۵- ۱- ۳. سبک پراگماتیسم ۲۱
۲- ۵- ۱- ۴. سبک آنالیسم ۲۱
۲- ۵-۱- ۵. سبک رئالیسم ۲۱
۲- ۵- ۲. الگوی سبک تفکر استرنبرگ ۲۲
۲- ۵- ۲- ۱. ضرورت نظریه خودگردانی ذهنی ۲۲
۲- ۵- ۲- ۲. ابعاد خودگردانی ذهنی ۲۲
۲- ۶. اصول شکلگیری سبکهای تفکر ۲۷
۲- ۷. متغیرهای مؤثر در شکلگیری سبکهای تفکر ۲۹
۲- ۸. تغییر و مفاهیم آن ۳۱
۲- ۹. انواع تغییر ۳۳
۲- ۱۰. عناصر نگرش به تغییر سازمانی ۳۵
۲- ۱۰- ۱. جزء عاطفی یا احساسی نگرش ۳۵
۲- ۱۰- ۲. جزء شناختی نگرش ۳۶
۲- ۱۰- ۳. جزء آمادگی برای عمل در نگرش ۳۶
۲- ۱۱. اهداف سازمانی تغییر ۳۶
۲- ۱۲. الزام برای تغییر یافتن ۳۷
۲- ۱۳. نقش مدیران در فرایند تغییر ۳۸
۲- ۱۴. عوامل اصلی تغییر ۳۹
۲- ۱۵. دو دیدگاه ۳۹
۲- ۱۵- ۱. آبهای آرام ۳۹
۲- ۱۵- ۲. آبهای کفآلود ۳۹
۲- ۱۶. منشأ مقاومتها در مقابل تغییر ۴۰
۲- ۱۶- ۱. مقاومتهای فردی ۴۰
۲- ۱۶- ۲. مقاومتهای سازمانی ۴۱
۲- ۱۷. روشهای غلبه بر عوامل مقاوم ۴۱
۲- ۱۸. الگوها و مدلهای تغییر ۴۲
۲- ۱۸- ۱. مدل سه مرحلهای کرت لوین ۴۲
۲- ۱۸- ۲. آدکار مدلی برای مدیریت تغییر ۴۴
۲- ۱۸- ۳. الگوی تغییر گالیاردی ۴۴
۲- ۱۸- ۴. مدل تغییرات برنامهریزیشده ۴۵
۲- ۱۸- ۵. مدل هفت مرحلهای تغییر ۴۶
۲- ۱۸- ۶. مدل فرآیند گسترشیافته ۴۶
۲- ۱۸- ۷. الگوی سه سطحی تغییر ۴۶
۲- ۱۸ – ۸. مدل تحقیق در عمل ۴۷
۲- ۱۹. وجه تشابه مدلها و الگوهای تغییر ۴۸
بخش دوم: پیشینۀ پژوهش ۴۸
۲- ۲۰. پیشینۀ پژوهش داخلی ۴۸
۲- ۲۱. پیشینۀ پژوهش خارجی ۵۱
فصل سوم: روش تحقیق ۵۵
۳- ۱. مقدمه ۵۵
۳- ۲. روش تحقیق ۵۵
۳- ۳. جامعه آماری ۵۶
۳- ۴. تعیین حجم نمونه ۵۶
۳- ۵. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق ۵۷
۳- ۶. روش نمونهگیری ۵۷
۳-۷. ابزار اندازهگیری ۵۷
۳- ۷- ۱. پرسشنامه سبکهای تفکر مدیران ۵۸
۳- ۷- ۲. پرسشنامه پذیرش تغییر سازمانی ۵۸
۳- ۷- ۳. پایایی و روایی پرسشنامه ۵۹
۳- ۸. شیوه جمعآوری اطلاعات ۶۰
۳- ۸- ۱. مطالعات کتابخانهای ۶۰
۳- ۸- ۲. روش میدانی ۶۰
۳- ۹. روشهای تجزیهوتحلیل آماری ۶۰
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها ۶۳
۴- ۱. مقدمه ۶۳
۴-۲. توصیف ویژگیهای دموگرافیک نمونه آماری ۶۳
۴– ۲- ۱. جنسیت ۶۳
۴-۲-۲. سن ۶۴
۴-۲-۳. سابقه خدمت ۶۶
۴-۲-۴. مدرک تحصیلی ۶۷
۴ – ۳. بررسی فرضیههای پژوهش ۶۸
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری ۷۶
۵-۱. مقدمه ۷۶
۵- ۲. نحوه شکلگیری فرضیات تحقیق ۷۶
۵-۳. خلاصه نتایج حاصل از تحلیل آمار توصیفی ۷۶
۵- ۴. یافتههای تحقیق ۷۷
۵- ۵ بحث و نتیجهگیری ۷۹
۵- ۵- ۱. سبکهای تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان ۸۰
۵- ۵- ۲. سبکهای تفکر مدیران و نگرش عاطفی ۸۰
۵- ۵- ۳. سبکهای تفکر مدیران و نگرش شناختی ۸۰
۵- ۵- ۴. سبکهای تفکر مدیران و نگرش رفتاری ۸۰
۵- ۵- ۵. متغیرهای دموگرافیک و نگرش کارکنان درزمینۀ سبکهای تفکر و پذیرش تغییر ۸۱
۵- ۶. محدودیتهای تحقیق ۸۱
۵- ۶- ۱. محدودیتهای غیرقابلکنترل ۸۱
۵- ۶- ۲. محدودیتهای قابلکنترل ۸۱
۵- ۷. پیشنهادهای تحقیق ۸۲
۵- ۷- ۱. پیشنهادهای کاربردی ۸۲
۵- ۷- ۲. پیشنهادهای پژوهشی ۸۲
منابع ۸۴
منابع فارسی ۸۴
منابع انگلیسی ۸۸
ضمائم ۹۲
Abstract 96
به همراه جداول و نمودارها