پرشیا فایل | رمانس ایرانی از نظر ساختار و محتوا با توجه به رویکرد نورتروپ فرای | پرشیا فایل

پرشیا فایل

دانلودپایان نامه،پرسشنامه،پاورپوینت،اقدام پژوهی،پروپوزال

30 درصد تخفیف در خرید محصولات با کد persiafile30

رمانس ایرانی از نظر ساختار و محتوا با توجه به رویکرد نورتروپ فرای

  • تعداد دانلود : 0
  • فرمت فایل : pdf
  • حجم فایل : 5mb

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد هنر گرایش نمایش -ادبیات نمایشی
با عنوان :
بخش نظری: رمانس ایرانی از نظر ساختار و محتوا با توجه به رویکرد نورتروپ فرای
بخش عملی: نگارش نمایشنامۀ داستانی میان همین کتابهای ساده

رمانس ایرانی از نظر ساختار و محتوا با توجه به رویکرد نورتروپ فرای

چکیده رمانس ایرانی از نظر ساختار و محتوا با توجه به رویکرد نورتروپ فرای :

رمانس به عنوان یکی از گونه های شناخته شدۀ ادبیات سهم عمدهای از تاریخ ادبیات را داراست. به همین دلیل نظریه پردازانی چون فرای در نوشته های خود این گونه را مورد مداقه قرار دادهاند و آن را تجزیه و تحلیل کردهاند. فرای با توجه به الگوی اسطورهای که برای گونه های مختلف ادبیات ارائه میکند، رمانس را نیز مورد بازنگری قرار داده است. در این نوشته با گذری کوتاه بر تعریف و تاریخچه رمانس در اروپا تلاش شده بر اساس نظریات نورتوپ فرای در مورد گونه های ادبی و به ویژه نظریۀ  میتوسها،الگویی ساختاری برای رمانس ایرانی ارائه گردد. در این جا برای منطبق ساختن الگوی ارائه شده با نمونهای از رمانس ایرانی، سمک عیار انتخاب شده است.

 بیان مسئله:

هر روزه با حجم انبوهی از تولیدات دراماتیک روبروییم که مخاطبین خود را مسحور و به صندلی سالنهای مختلف چه سینما و چه تئاتر میخکوب میکنند. اما در این میان اتفاق عجیب رخ میدهد، جهان منطقی و عقلانی شده امروز، به شکل بسیار ساده به آثاری هجوم میبرند که ریشه اصلیشان در تخیل است. جایی که انگار دنیای ماشینی شده چنان به آن تاخته که مخاطب براییافتن خود حتی برای یک لحظه راهی نمییابد جز این. البته نباید فراموش کرد که این داستانها درتمام طول تاریخ برای نوع بشر جذاب بوده است و شاید بتوان گفت انسان امروز، تنها کمی بهاصل نگریسته و به این سمت متمایل گردیده است.

بخش قابل توجه ای از این تولیدات اقتباسی هستند، یعنی منبع اصلی آنها جایی دیگر و در اکثرمواقع ادبیات است. هر ساله نشستها و سخنرانیها و مقالات بسیاری در باب توجه به منابع بومی اقتباس میشود و محتوای بسیاری از آنها بر لزوم روز افزون این امر تاکید میکنند. اما مساله اصلی در این است که کتابی را از گنجینۀ غنی ادبیات انتخاب کنیم و سپس با الگوهایی مشخص دست به اقتباس بزنیم. شاید از موارد مهمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گونه شناسی این داستانها برای اقتباس است.

با توجه به این نکته، شناخت گونه های ادبیات از اهمیت ویژهای برخوردار میشود. سوال مهمی که ذهن هنرمند مطرح میشود این است که در میان انواع گونه های ادبی کدام یک زمینه مناسب تری در اختیار وی میگذارد؟ رمانس میتواند یکی از جوابهای این سوال باشد اما چگونه؟ شناخت رمانس و ویژگیهای آن ما را یاری میکند تا بهتر بتوانیم این مساله را روشن سازیم. دراین میان فرای از نظریه پردازانی است که الگوهای ساختاری برای گونه های متفاوت ادبی ارائه میکند، لذا میتوان از دریچۀ او به این جهان نگاهی تازه انداخت.

 

فهرست مطالب گرداوری شده:

پیشگفتار …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول کلیات ………………………………………………………………………………………………………….. ۳
بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………… ۴
هدفهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. ۵
سوالات یا فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………… ۶
فصل دوم: …………………………………………………………………………………………………………………… ۸
رمانس ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
فصل سوم: ………………………………………………………………………………………………………………… ۲۲
آرا و نظرات نورتوپ فرای ………………………………………………………………………………………….. ۲۲
نظریۀ میتوس …………………………………………………………………………………………………………….. ۳۳
میتوس بهار: کمدی …………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
میتوس پاییز: تراژدی …………………………………………………………………………………………………… ۴۴
میتوس زمستان: طنز و هزل ………………………………………………………………………………………….. ۵۲
فصل چهارم: ……………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
فرای و رمانس …………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
کلیات ………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۶
دعوت ……………………………………………………………………………………………………………………… ۶۳
ردّ دعوت …………………………………………………………………………………………………………………. ۶۴
امداد غیبی ………………………………………………………………………………………………………………… ۶۵
عبور از نخستین آستان ………………………………………………………………………………………………… ۶۵
شکم نهنگ ……………………………………………………………………………………………………………….. ۶۷
آیین تشرف ………………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
جادۀ آزمونها ……………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
زن در نقش وسوسه گر ……………………………………………………………………………………………….. ۷۰
آشتی و یگانگی با پدر ………………………………………………………………………………………………… ۷۱
خدایگان …………………………………………………………………………………………………………………… ۷۳
برکت نهایی ………………………………………………………………………………………………………………. ۷۴
بازگشت …………………………………………………………………………………………………………………… ۷۵

نتیجه ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۷
فصل پنجم: ……………………………………………………………………………………………………………….. ۷۸
بررسی نمونه ای …………………………………………………………………………………………………………. ۷۸
شروع قصه ……………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹
مطابقت الگو و داستان ………………………………………………………………………………………………… ۸۷
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۰
نمایشنامه ………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۳
داستانی میان همین کتابهای ساده …………………………………………………………………………………… ۹۳

۸,۰۰۰ تومان – خرید
مطالب پیشنهادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *