no-img
پرشیا فایل

تعیین ظرفیتهای استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال ( مهندسی برق - قدرت) - پرشیا فایل


پرشیا فایل
اطلاعیه های سایت

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
تعیین ظرفیتهای استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال ( مهندسی برق – قدرت)
pdf
بهمن 9, 1396
۰ تومان
رایگان – خرید

تعیین ظرفیتهای استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال ( مهندسی برق – قدرت)


دانلود رایگان پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق – قدرت

باعنوان :

تعیین ظرفیتهای استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال

تعیین ظرفیتهای استاتیکی و دینامیکی خطوط انتقال

خلاصه پایان نامه به شرح ذیل میباشد:

ظرفیت انتقال خطوط (ATC) یکی از عوامل بسیار مهم در بهره برداری بهینه و مطمئن از سیستم های قدرت می باشد. به طوری که هرچه ظرفیت خطی بیشتر باشد نشانگر بهره برداری اقتصادی از شبکه می باشد. البته ظرفیت انتقال خطوط توسط عواملی مانند (ماکزیمم توان عبوری از خطوط – افت ولتاژ شینه ها – پایداری) محدود می گردد. با پیدایش بازارهای برق (POWER MARKET) و ضرورت تبادل انرژی بین مناطق مختلف، اطلاع از ظرفیت انتقال خطوط اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
امروزه در بازار برق رقابت بر سر تولید و فروش انرژی بیشتر، روند روبه رشدی به خود گرفته است و در شبکه انتقال یکی از نیازهای اصلی شبکه در ازای افزایش تقاضا، افزایش قابلیت انتقال در دسترس شبکه می باشد. در این بین روش های گوناگونی برای محاسبه ظرفیت انتقال خطوط پیشنهاد گردیده است. در این پایان نامه روشهای مختلف محاسبه ATC اعم از روش های عام و خاص معرفی شده و به مقایسه این روش ها پرداخته شده است. همچنین الگوریتم جامع و کاملی جهت محاسبه ATC ارائه شده است. در نهایت با استفاده از این الگوریتم مقدار ATC خطوط شبکه سراسری انتقال ایران محاسبه شده است.

قسمتی از مقدمه پایان نامه:

ظرفیت خطوط انتقال یکی از ویژگی های بسیار مهم شبکه های قدرت می باشد. ظرفیت خطوط تعیین کننده میزان توانی است که در شبکه می تواند از مراکز تولید به مراکز مصرف منتقل گردد.

هرچه ظرفیت انتقال خطوط بزرگتر باشد نشانه ظرفیت بالای بارپذیری شبکه خواهد بود.

عواملی که ظرفیت انتقال خط را تعیین می کنند عبارتند از:

۱- محدودیت حرارتی هادی های خط

۲- محدودیت های ناشی از افت ولتاژ شین ها

۳- محدودیت های ناشی از پایداری سیستم

در یک سیستم قدرت با افزایش تدریجی بار و تولید در شبکه، خطوط انتقال نیز پر بار می گردند. اولین عاملی که روند بارگذاری شین ها و در نتیجه ظرفیت انتقال خطوط را تعیین می نماید مسئله افزایش جریان و حرارت ایجاد شده در خطوط می باشد. عامل دیگر افت ولتاژ شین ها می باشد. اما از دیدگاه پایداری، سیستم باید در مقابل بروز اختلالاتی مانند اتصال کوتاه و یا خروج خطوط شبکه مقاوم و پایدار باشد. بدیهی است با افزایش بارگذاری شبکه و پربار شدن خطوط، درجه آسیب پذیری شبکه افزایش می یابد. بنابراین چنانچه پایداری شبکه از دیدگاه چند اختلال خاص (تعریف شده) مورد توجه باشد، می باید در روند افزایش بارگذاری شبکه پایداری سیستم را نسبت به هریک از آن اختلالات ارزیابی نمائیم.

اولین سطح از بارگذاری که باعث می شود سیستم در مقابل حتی یکی از اختلالات تعریف شده ناپایدار گردد به عنوان سطح بارگذاری مطمئن و توان انتقالی در خطوط نیز به عنوان ظرفیت مجاز خطوط از نظر پایداری خواهد بود.

در نهایت از بین ظرفیت خطوط از دیدگاه حرارتی، افت ولتاژ و پایداری مقداری که کمترین باشد به عنوان ظرفیت نهائی و مجاز خط تعریف می گردد.

امروزه در بازار برق رقابت بر سر تولید و فروش انرژی بیشتر، روند روبه رشدی به خود گرفته است و در شبکه انتقال یکی از نیازهای اصلی شبکه در ازای افزایش تقاضا، افزایش قابلیت انتقال در دسترس شبکه می باشد. در این بین روش های گوناگونی برای افزایش ظرفیت انتقال خطوط پیشنهاد گردیده است. در این تحقیق هدف بررسی و مطالعه روش های محاسبه و بهبود ظرفیت انتقال خطوط در شبکه های قدرت می باشد.

آنچه در این پایان نامه خواهید خواند:

فصل اول: مقدمه

فصل دوم: مفاهیم و تعاریف اولیه

فصل سوم: عوامل موثر در خطوط ATC

فصل چهارم: روشهای محاسبه قابلیت انتقال توان

فصل پنجم: الگوریتم پیشنهادی برای محاسبه ATC

فصل ششم: محاسبه ATC با ملاحظات محدود استاتیکی

فصل هفتم : محاسبهATC با ملاحظات محدودیت استاتیکی

فصل هشتم: نتیجه گیری



دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من ربات نیستم *