دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی
با عنوان:
بررسی نقش رسانههای جمعی (با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
تحقیق حاضر با عنوان “بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان ” سعی دارد، تاثیرات مثبت وپیامدهای منفی وابستگی کودکان به تلویزیون را مورد بررسی قرار دهد. در راستای رسیدن به هدف مذکور ابتدا مبانی نظری تحقیق در مورد تاریخچه پیدایش رسانههای گروهی و به خصوص تلویزیون مطرح شده، سپس انواع کارکردهای تلویزیون، وظایف رسانه به عنوان یک وسیله ارتباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.در فصل دوم تحقیق مقدارزمانی که کودکان در شرایط مختلف سنی صرف تماشای تلویزیون میکنند،آغاز سن تماشای تلویزیون، دلایل تماشای تلویزیون توسط کودکان و انتظاراتی که کودکان و والدین آنها از تلویزیون دارند مورد بررسی قرار میگیرد.
لازم به ذکر است آمار و ارقام مربوط به این فصل از تحقیق، در مورد جامعه آمریکا و بر اساس اطلاعات کتاب ” تلویزیون در زندگی کودکان ما نوشته ویلبر شرام و دیگران، ترجمه محمود حقیقت کاشانی میباشد. امید است با عنایتی که مسئولین تعلیم وتربیت ایران اسلامی به الگو گیری کودکان این مرز و بوم از رسانههای گروهی و به ویژه رسانههای تصویری دارند، زمینه انجام این چنین پژوهشهای گسترده ای در سیستم آموزش و پرورش کشور مانیز فراهم گردد که این مهم حمایت همه جانبه مسئولین امر را میطلبد.
فصل سوم با عنوان جهان جدید تلویزون مسایلی از جمله سن شروع تماشای تلویزیون و شرایط زمانی و انواع موضوعاتی که مورد توجه کودکان با توجه به شرایط سنی و جنسی و همچنین تواناییهای ذهنی آنها است مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم مربوط به نحوه و میزان یادگیری کودکان از این رسانه و عوامل تاثیر گذار بر این مساله است.
در فصل پنجم تحقیق، تاثیرات روحی، روانی و جسمی تلویزیون بر کودکان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و در نهایت در فصل ششم به رسانه جدید ” اینترنت “و رابطه آن با مسئله یادگیری و الگو پذیری کودکان و انواع خطراتی که این رسانه برای کودکان دارد اشاره شده است.
فهرست مطالب بررسی نقش رسانههای جمعی (با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان :
پیشگفتار: ۱
مقدمه: ۹
فصل اول : مبانی نظری تحقیق.. ۱۳
بیان مساله واهمیت موضوع تحقیق: ۱۴
اهداف تحقیق: ۱۹
فرضیات تحقیق: ۱۹
روش تحقیق: ۱۹
فصل دوم: رسانه چیست و چه تواناییهایی دارد؟. ۲۰
ارتباط جمعی- تاریخچه رسانههای جمعی.. ۲۱
کارکرد رسانههای جمعی.. ۲۸
وظیفه رسانه چیست؟. ۳۵
قدرت تأثیر رسانههای جمعی.. ۳۶
فصل سوم: جهان جدید تلویزیون. ۴۰
یک کودک چه وقت استفاده از تلویزیون را شروع میکند؟. ۴۲
کودک چه مقدار وقت صرف تلویزیون میکند؟. ۴۹
چه کسانی بیننده پروپا قرص هستند؟. ۵۴
توضیحی درباره سایر رسانهها ۵۷
استفاده کودکان از رسانهها در سنین مختلف: ۵۸
کودکان چه چیزهایی را میبینند؟. ۶۱
برخی معیارهای پیش بینی سلیقه کودکان در مورد تلویزیون. ۶۴
کودکان درباره تلویزیون چگونه فکر میکنند؟. ۶۹
وجهه تلویزیون : ۷۰
آیا تلویزیون در نظر کودکان شگفت انگیز است؟. ۷۲
بچهها دوست دارند شاهد چه تغییراتی در تلویزیون باشند ؟. ۷۴
والدین دوست دارند شاهد چه تغییراتی باشند ؟. ۷۶
چرا کودک از تلویزیون استفاده میکند؟. ۷۸
عملکرد تلویزیون: ۸۵
چرا ما دارای رسانههای جمعی هستیم ؟. ۸۷
نیازهای ویژه کودکان که تلویزیون آنها را برآورده میکند ، کدامند ؟. ۸۹
محتوای خیال: ۹۲
محتوای واقعیت… ۹۲
تلویزیون به عنوان خیال. ۹۴
آیا تلویزیون مانعی بر سرا راه مسائل زندگی است؟. ۹۶
تلویزیون به عنوان واقعیت… ۹۷
دو جهان. ۱۰۰
اهمیت خیال. ۱۰۲
فصل چهارم: یادگیری از تلویزیون. ۱۰۴
چگونگی یادگیری از تلویزیون. ۱۰۵
موارد یادگیری اتفاقی.. ۱۰۷
میزان هوش و رفتار کودک در ارتباط با برنامههای تلویزیون. ۱۱۲
چه آموزشی را باید انتظار داشته باشیم؟. ۱۱۶
تلویزیون در مدرسه. ۱۲۱
چگونگی اکتساب در کودکان. ۱۲۶
مقایسه. ۱۲۸
فصل پنجم: تاثیرات جسمی و روانی تلویزیون بر کودکان. ۱۳۲
الگوی تأثیر- رسانه: ۱۳۳
تلویزیون به کودکان چه میدهد؟. ۱۳۳
الگوی تأثیر- کودک… ۱۴۱
الگوی تأثیر- تعامل.. ۱۴۴
دیگر ویژگیهای تعامل.. ۱۴۷
اثرات فیزیکی تلویزیون بر کودکان. ۱۴۹
آیا تلویزیون بر بینایی کودکان اثر بدی دارد؟. ۱۵۰
آیا تلویزیون کودکان را خواب آلود و خسته به مدرسه میفرستد؟. ۱۵۱
اثرات عاطفی تلویزیون برکودکان. ۱۵۳
اثرات شناختی تلویزیون بر کودکان. ۱۵۶
آیا تلویزیون حاوی تصویر غیر دقیقی از زندگی بزرگسالان است؟. ۱۵۶
آیا تلویزیون موجب بزرگسالی زود رس میشود ؟. ۱۵۸
اثرات رفتاری.. ۱۶۰
آیا تلویزیون کودکان را منفعل میکند؟. ۱۶۳
آیا خشونت ارائه شده در تلویزیون، آموزش خشونت میدهد؟. ۱۶۹
نتیجه گیری : ۱۷۳
پیامدهای منفی تلویزیون: ۱۷۴
فصل ششم: اینترنت رسانه جدید قرن بیستم. ۱۷۶
اینترنت چیست؟. ۱۷۸
فواید اینترنت برای کودکان: ۱۷۹
خطرات اینترنت : ۱۸۰
سودجویان از اینترنت برای به دام انداختن کودکان استفاده میکنند: ۱۸۰
مطالب نامناسب و غیر مجاز در اینترنت : ۱۸۱
ارتکاب جرایم: بمبها، مواد مخدر، دزدی و شخصیتهای غیر واقعی.. ۱۸۱
تهاجم به حریم خصوصی : ۱۸۲
چگونگی اجتناب و کاهش خطراتی که کودکان در ایترنت با آن مواجهند: ۱۸۲
نتیجه گیری و آزمون فرضیات: ۱۸۳
منابع مآخذ: ۱۸۷