دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی
با عنوان:
مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
مقدمه پژوهش اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی :
امروزه ورزش بخشی از زندگی مردم است. رقابت شدید برای بالارفتن از سکوهای افتخار و کسب مدالهای رنگارنگ مسابقات جهانی و المپیک و بهره گیری از اثرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این افتخارات موجب شده است که دولتها و جوامع به طور گستردهای برای تربیت و آمادهسازی قهرمانان سرمایه گذاری کنند. همراه با افزایش توجّه به ورزش قهرمانی، علوم ورزشی نیز به کمک ورزشکاران آمده تا راههای بهبود اجرا و ربودن گوی سبقت از دیگران را برای آنها هموارتر کند.
یکی از زمینه های علوم ورزشی که در سالهای اخیر موجب ارتقای کیفیّت اجرای ورزشکاران و ثبت رکوردهای بهتر و برتری آنها در رقابتهای ورزشی شده است، علم روانشناسی است. روانشناسی ورزش از یافته های روانشناسی برای مطالعۀ رفتار حرکتی استفاده میکند و به یادگیری و اجرای حرکتی و اجرا توجّه دارد و عوامل روانشناختی مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارتهای حرکتی را بررسی میکند (عبدلی، ۱۳۸۴).
به عبارت دیگر روانشناسی ورزش یعنی به کار بردن نظریه های روانشناسی در زمینه های مختلف ورزش مانند مربیگری و آموزش، تا از تکنیکهای ارزیابی روانشناسی و راهبردهای مداخلهای برای کمک به افراد جهت نیل به اجرای برتر استفاده کند و به دلیل اینکه با تجزیه و تحلیل رفتار انسان در رشته های مختلف ورزشی در ارتباط است، بر جنبه های ذهنی اجرا متمرکز میشود. برنامۀ تمرین مهارتهای روانی متوجّه همین هدف است. یادگیری کنترل انرژی روانی، تنظیم فشارهای روانی، مهارتهای توجّه و تدوین اهداف واقعی و در عین حال رقابتی، نه تنها در ورزش، بلکه در هر کوششی که برای رسیدن به موفقیّت صورت میگیرد، از مهارتهای مفید به شمار میروند (عبدلی، ۱۳۸۴).
امروزه در سطح بالای رقابتی، به دلیل برابر بودن سطح مهارت ورزشکاران، در نتیجه ورزشکاران به چیزی فراتر از تمرینات فشرده و تلاشهای مستمر نیاز دارند که یکیاز آنها آمادگی روانی میباشد. مربیان در تمام سطوح از مهارتهای روانشناختی، مانند کنترل هیجان، تصویرسازی ذهنی هدفچینی، بازداری تفّکر، توجّه و تمرکز و افزایش اعتماد به نفس کمک میگیرند تا ورزشکاران را در اجرای بهتر یاری دهند. …
فهرست مطالب پژوهش اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی :
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه…………..۲
بیان مسئله…………..۴
ضرورت و اهمیت تحقیق…………..۶
اهداف تحقیق…………..۸
فرضیات تحقیق…………..۸
محدودیتهای تحقیق…………..۹
واژه ها و اصطلاحات…………..۹
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق
مقدمه…………..۱۲
تعریف توجّه…………..۱۲
تاریخچۀ توجّه…………..۱۳
نظریه های توجّه…………..۱۴
کانون توجّه…………..۱۹
شیوه های توجّه…………..۱۹
ویژگی های توجه…………۲۰
هوشیاری و توجّه…………..۲۱
توجّه انتخابی…………..۲۲
توجّه و سطح مهارت…………..۲۲
رابطه توجّه و سطح مهارت…………..۲۲
رابطۀ توجه و اجرا…………..۲۳
دستورالعمل های آموزشی و توجّه…………..۲۴
تصویرسازی ذهنی چیست…………..۲۵
چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی…………..۲۶
انواع تصویرسازی ذهنی…………..۲۶
موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن…………..۲۹
نظریه های تصویرسازی ذهنی…………..۳۱
شیوه های توسعۀ برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی…………..۳۸
کاربردهای تصویرسازی ذهنی…………..۳۹
افزایش مهارتهای روانشناختی…………..۳۹
تحقیقات مربوط به توجّه…………..۴۱
تحقیقات مربوط به تصویرسازی ذهنی…………..۵۳
تحقیقات مربوط به تصویرسازی کانون توجّه…………..۶۲
نتیجه گیری…………..۶۴
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه…………..۶۷
روش تحقیق…………..۶۷
جامعه و نمونۀ آماری…………..۶۷
متغیّرهای تحقیق…………..۶۷
ابزار اندازه گیری و روش جمع آوری اطلاعات…………..۶۸
روش اجرای تحقیق…………..۷۲
روش آماری و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات…………..۷۵
تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافته های تحقیق فصل چهارم:
مقدمه…………..۷۷
توصیف دادهها…………..۷۸
آزمون فرضیۀهای آماری…………..۸۰
فرضیۀ اول…………..۸۰
فرضیۀ دوم…………..۸۱
فرضیۀ سوم…………..۸۲
فرضیۀ چهارم…………..۸۳
فرضیۀ پنجم…………..۸۴
فرضیۀ ششم…………..۸۵
فصل پنچم: بحث ونتیجهگیری
مقدمه…………..۸۷
نتایج تحقیق…………..۸۷
بحث ونتیجه گیری دادههای تحقیق…………..۸۸
پیشنهادات پژوهشی…………..۹۱
پیشنهادات آموزشی…………..۹۱.
منابع و ماخذ
به همراه جداول و نمودار
سال انتشار۸۷