پرشیا فایل

دانلودپایان نامه،پرسشنامه،پاورپوینت،اقدام پژوهی،پروپوزال

درس پژوهی چیست؟


قبل از شروع بحث درس پژوهی چیست ، میخواهم یک نقل قول کنم از زبان یکی از اساتید ایشان میفرمودند که نظریه وتئوریها و روش تدریس و…صحبت های روانشناسان خوب است ولی کسانی انها را نوشته اند که در کلاس  تدریس نداشته اند و تقریبا تمام روانشناسان خارجی هستند و در ایران وشرایط محلی وفرهنگ ایران نبودند وبرای ما نسخه پیچیدند ولی من وشما معلم در این کلاس ها هستیم وبا کم وکاستی ها اشناییم وبهتر می توانیم ازتجربیات همدیگر در کلاس ها استفاده کنیم کاربردی تر هستند ما با استفاده از درس پژوهی می توانیم اطلاعات خود را در اختیار همدیگر قرار دهیم.

درس پژوهی چیست؟

معمولا یک معلم که بازنشست میشود تمام تجربیات خود را با خود میبرد ومعلم جدید وتازه کار باید دوباره و از نو شروع کند ولی با درس پژوهی ومستند سازی، معلم های دیگر تازه نفس می توانند از تجربیات شما استفاده کنند و ادامه راه را بروند میداند چه راهی قبلا رفته شده و اشتباه است و یا راه شما را اگر از روش دیگر برود بهتر به پاسخ خواهد رسید

درس پژوهی تاریخچه طولانی مدت در ژاپن دارد. درس پژوهی به عنوان یک راهبرد موثر برای توانمندسازی معلمان از بطن فرهنگ معلمان ژاپنی بروز واکنون در بسیاری از فرهنگ های اموزشی جهان نفوذ یافته و منشا تحولاتی گسترده در سطح کلاسهای درس گردیده است.

درس پژوهی به زبان ساده مطالعه و پژوهش جمعی معلمان پیرامون عمل تدریس است.

ضرورت درس پژوهی:

معلمان در ایجاد موقعیت و شرایط یادگیری برای دانش آموزان نقش اساسی دارند، ایشان برای ایفای این نقش حساس و مهم نیازمند کسب توانمندی های لازم در شناخت، بررسی و تحلیل شرایط آموزش و یادگیری هستند تا بتوانند فرآیندهای یاددهی –یادگیری را با استناد به یافته های علمی در محیط واقعی کلاس بهبود بخشند.

اهداف درس پژوهی :

۱- گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس
۲-فراهم کردن محیط یادگیری معلمان از یکدیگر
۳- ارتقا دانش حرفه ای معلمان
۴- بازاندیشی در رفتار خود
۵- مشارکت در تحول مستمر آموزش

مراحل درس پژوهی:

 ۱- تشخیص مسئله

یک گروه از معلمان هم رشته  البته در مقطع ابتدایی بهتر است گفته شود هم پایه (اگر در مدرسه ای همپایه نبود پایه های نزدیک به هم نیز می توانندتشکیل گروه بدهند.)

هر تیم درس پژوه برای تامین تنوع دیدگاه ها معمولا از ۳تا۶ نفر تشکیل میشود سپس درمورد یک مبحث از کتاب یا مفهوم ویا موضوع و … که دانش اموزان در درک ویا یادگیری ان مشکل دارند تیم درس پژوه به دنبال شناسایی وانتخاب راه حل مناسب برای رفع ویا کاهش ان هستند. تیم درس پژوهی می تواند اهداف خود را به صورت درون رشته ای انتخاب کنند اهداف درون رشته ای اهدافی هستند که به یک رشته یا موضوع درسی خاص تعلق دارند مثل جمع کسرها با مخرج نا برابر .  اما ممکن است مختص یک موضوع درسی خاص نباشد وبه دانش اموز به عنوان یک یادگیرنده توجه دارد. مثل توانایی حل مسیله یا یاد گیری روش علمی.

۲-طراحی درس:

با مشخص کردن هدف(تشخیص مسئله)، معلمان موضوع درس پژوهی را با شیوه های مختلف( مطالعه کتب،مقالات،بحث های گروهی،استفاده از نظرات اساتید وصاحب نظران) مورد بررسی قرار می دهند تا طرح درس مناسب را برای حل مسیله مورد نظر اماده کنند.

۳-تدریس و مشاهده:

پس از تکمیل طرح درس، یک نفر از اعضای تیم، درس را مطابق طرح درس تعیین شده ارائه میدهد ودیگراعضای گروه در قسمت عقب کلاس می نشینند  و به مشاهده کار معلم ودانش اموزان می پردازند  هدف از مشاهده ارزشیابی از معلم نیست بلکه اثر بخشی راه حل ارایه شده است. از تدریس اولیه فیلم برداری میشود تا دوباره باز بینی شود  و برای شرکت در جشنواره باید تدریس اولیه نیز ارسال شود و  در تدریس اولیه می توانید از افراد صاحب نظر ویا معلمان همان مدرسه، اساتید و…دعوت کنید تا به عنوان ناظر شرکت کنند واز نظراتشان برای رفع نواقص تدریس استفاده کنید.

۴-ارزیابی تدریس:

پس از اجرا معلمان نشستی را برای بحث درباره تدریس ومشاهدات انجام گرفته برگزار میکنند دراین نشست ابتدا معلمی که تدریس را انجام داده درباره اینکه درس چطور پیش رفته ومشکلاتی که تشخیص داده توضیحاتی را ارائه میکند. سپس سایر افراد حاضر در جلسه اجرا ، مشاهدات و نظرات خود را پیرامون نقاط قوت ،ضعف و پیشنهادات اصلاحی مطرح می نمایند.

۵-اصلاح تدریس:

بر اساس مشکلات شناسایی شده در مرحله اول تدریس، تغییراتی در طرح درس ایجاد میشود تیم ممکن است چندین بار برای بهسازی طرح درس و آماده شدن برای تدریس دوم جلسه تشکیل دهد.

۶-تدریس طرح درس اصلاح شده :

طرح درس اصلاح شده به گروه دیگری از دانش اموزان تدریس میشود . تدریس دوم را ممکن است همان معلم قبلی انجام دهد ویا معلم دیگری این کار را به عهده بگیرد معمولا همه معلمان مدرسه برای درس اصلاح شده دعوت می شوند بعلاوه ممکن است مدیران منطقه و مدارس و اولیا ی دانش اموزان نیز دعوت شوند

۷-ارزیابی تدریس دوم:

شورای معلمان مدرسه همگی در جلسه گزارش گیری وارزیابی تدریس دوم شرکت خواهند کرد واین کار میتواند مطالب کلی تری را در حوزه اموزش و یاد گیری پوشش دهد

٨-به اشتراک گذاشتن نتایج:

نتایج حاصل از درس پژوهی که شامل طراحی اموزشی ، خلاصه ای  از اهم مذاکرات ،الگوهای تدریس شده و … در قالب بانک اطلاعاتی به اشتراک گذاشته میشود.

 

برای مشاهده و دانلود چند نمونه درس پژوهی اینجا کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *